Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kasper Rietkerk & KRSIX – The Island

CD-RECENSIE

Kasper Rietkerk & KRSIX – The Island
bezetting: Kasper Rietkerk altsaxofoon, fluit; Max McLeish trombone; Alex Lockheart gitaar; Benji Bown  piano; Toby Yapp contrabas; Jonah Evans drums. Gastbijdragen: Ezo Sarici en Emily Harrison viool; Charlie Howells altviool; Cubby Howard cello; Immy Churchill zang; Anatole Muster accordeon; Emma Rawicz tenorsaxofoon.
opgenomen: 11, 12 april 2023, Haha Sounds Studio London
uitgebracht: 24 juni 2024
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 46’13
website: kasperrietkerk.nl - zennezrecords.com
door: Mathijs van den Berg


Altsaxofonist Kasper Rietkerk (29) besloot in 2021 zijn heil te zoeken in Londen. Hij was altijd al geïnspireerd geweest door de muziekscene aldaar. Tevens bood het hem kansen om op te treden omdat in Engeland, in tegenstelling tot Nederland, de coronamaatregelen waren opgeheven. Daardoor deed hij in korte tijd veel ervaring op. Een van de projecten waaraan hij deelnam was een sextet, waarmee hij uiteindelijk ‘The Island’ opnam en dat KRSIX werd gedoopt. Aan het album doet ook een aantal gastmuzikanten mee, waaronder een strijkkwartet.

Onorthodox
Dat leverde een geïnspireerd en divers album op. Op ‘Baiji’ horen we door rock beïnvloede drums en gitaar. De muziek klinkt frank en vrij met een scheurende saxofoonsolo. Op het daaropvolgende van een piano-intro voorziene ‘Roll it in Glitter’ toont Rietkerk zijn ingetogen kant, al blijft zijn toon robuust. Ook bevat het nummer stevige uitbarstingen. De woordloze vocalen van Immy Churchill zijn bescheiden. De strijkers spelen geen stemmige achtergrondlagen, maar gaan op in het geheel en klinken ook krachtig. Onorthodox is de toevoeging van een accordeonpartij, van de Zwitser Anatole Muster.

Gedurfd
Het sextet komt zelfverzekerd over. Rietkerk heeft een vaste toon en vliegt er vaak vol in waarbij het niet mooi hoeft te klinken. Max McLeish kan zijn trombone laten knetteren. Alex Lockheart boeit met lange, weidse gitaarsolo’s. Drummer Jonah Evans gooit regelmatig de beuk erin. Het krachtige spel zorgt voor een expressief, energiek geluid dat echter ook af en toe vrij bombastisch is. De muziek klinkt vaak nogal vol. De strijkers verzuipen op sommige stukken in het geluid, waardoor je je afvraagt of die extra laag nodig was. De woordloze vocalen voegen weinig toe. Maar Rietkerk durft het allemaal gewoon wel.

De composities staan als een huis en hebben aanstekelijke thema’s. ‘Dark Side’, over de Russische inval in Oekraïne wordt mooi langzaam opgebouwd. ‘Ship of Fools’ is een sensueel stuk met gloedvolle bijdragen van de Britse tenorsaxofoniste Emma Rawicz die in eigen land als een belofte geldt. Ook zeer fraai is het pastorale ‘Happened in Eridge’ met sfeervolle accenten van cellist Cubby Howard, dat overigens weer met een uitroepteken eindigt. ‘The Island’ is een met veel branie en overgave gemaakt album waarmee Kasper Rietkerk zich presenteert als een interessante nieuwe stem in de jazzmuziek.




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.


© Jazzenzo 2010