Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Ook twee muziekbedrijfjes doen Jazzenzo in de ban

2 mei - Nog voordat vier podia en drie festivals op 23 april jl. naar aanleiding van een column een boycot uitspraken naar Jazzenzo, waren twee muziekbedrijfjes er al als de kippen bij hun samenwerking met deze site op te zeggen.











Arlette Hovinga doet in haar boek uit de doeken hoe je als muzikant je product het best aan de man brengt.



Jazzmeisje

Robert van der Padt van Bird Call Bookings en Arlette Hovinga van Dat Jazz Meisje (maar dan in het Engels) stellen geen prijs meer op verdere berichtgeving over ‘hun’ artiesten. Klein geld weliswaar, waarbij de vraag rijst of betrokken muzikanten geraadpleegd zijn over deze vrijwillige buitensluiting.

We hebben het dan over musici als Teis Semey, Sanne Sanne, Kika Sprangers en Alessandro Fongaro. Ook is of was Van der Padt adviseur bij Fonds Podiumkunsten en betrokken bij Stichting Jazz in Motion. Hovinga doet of deed promotiewerk voor onder meer Gallowstreet, Amsterdam Klezmer Band en Tijn Wybenga en festival Jazz in the Park. Ook is zij auteur van het vorig jaar verschenen boek ‘How To Build Relationships in the Music Industry’ waarin ze uit de doeken doet hoe je als muzikant je product het best aan de man brengt.

Reacties
Jazzenzo wordt naar aanleiding van een column betreffende het 50-jarig bestaan van Bimhuis, geboycot door de podia Bimhuis, LantarenVenster, TivoliVredenburg en Paradox alsook de festivals North Sea Jazz, Music Meeting en November Music. Berichtgeving hierover op deze site leverde een pak aan uiteenlopende reacties op. Zoals haatreacties van mensen die blijkbaar nog een appeltje met Cyriel Pluimakers (schrijver van de column) of Jazzenzo in het algemeen te schillen hadden. Achter de schermen veel steunbetuigingen voor Jazzenzo van musici en belanghebbenden alsmede journalisten, waarvan de eerste groep om voor de hand liggende redenen liever buiten de schijnwerpers blijft.

Kritisch
Wierpen we in een vorig schrijven de vraag op of Jazzenzo vanwege de boycot nog wel bestaansrecht had, inmiddels is het antwoord een volmondig ‘ja’. Redactie en overige medewerkers blijven ook in de toekomst de jazz kritisch volgen. Zoals iemand opmerkte: "de radikale reacties bewijzen vooral de waarde en impact van Jazzenzo."

Erno Elsinga
Hoofdredacteur


Zie ook:


© Jazzenzo 2010