Jim Rotondi Quintet – Over Here CD-RECENSIE Oostenrijk
Jim Rotondi Quintet – Over Here
bezetting: Jim Rotondi trompet en flugelhorn, Rick Margitza tenorsaxofoon, Danny Grissett piano, Joshua Ginsburg contrabas, Vladimir Kostadinovic drums
opgenomen: 10 mei 2023, Udine, Italië
uitgebracht: september 2023
label: Criss Cross Jazz
aantal stukken: 9
tijdsduur: 52’25
website: jimrotondi.com - crisscrossjazz.com
door: Cyriel Pluimakers
In een tijdvak waarin het modieus is om de trompet als een muis of een eend te laten klinken, is het altijd een verademing om tussen al dit hopeloze gestuntel weer een eerlijk geluid te horen. Tenslotte is de trompet bedoeld als signaalinstrument en niet als muizenvanger. De uit de Verenigde Staten afkomstige Jim Rotondi is een representant van de onvervalste hardbop sound, die meteen referenties oproept aan Lee Morgan, Donald Byrd en Clifford Brown.
Sinds 2010 woont Rotondi in Oostenrijk en geeft hij les aan de universiteit van Graz. Samen met kompaan Rick Margitza, die in Parijs woont, trok hij afgelopen voorjaar in het Italiaanse Udine de studio in om voor het Nederlandse Criss Cross een echt jazzalbum te maken met de volgende ritmesectie: pianist Danny Grissett, contrabassist Joshua Ginsburg en drummer Vladimir Kostadinovic. Het is het achtste Criss Cross-album van de inmiddels 60-jarige trompettist en het is de eerste keer dat Margitza, met wie hij al veel toerde, ook op een album van hem meespeelt.
Jazz Messengers
Het album opent met een aanstekelijke uitvoering van de bekende standard ‘I’ll Be Seeing You’, waarna Rotondi op flugelhorn te horen is in zijn eigen compositie ‘Pete’s 32’ en de klassieker ‘I Concentrate on You’. Pianist Danny Grissett tekent voor ‘Jim’s Blues’, zo’n lekker pittig stuk met de leider op trompet, waarin het even lijkt alsof de legendarische Jazz Messengers uit hun graven zijn opgestaan. Een vibe die we ook terugvinden in de groove van ‘Mocleida’, waarin een stevige rol is weggelegd voor pianist Grissett.
Blue Note
Rotondi staat garant voor vier composities, waaronder het melancholieke ‘Voice’ en het weidse ‘Leemo’ dat start met een feature voor contrabassist Ginsburg. Tenorist Margitza draagt ‘Father John’ bij: ook al zon’ stuk dat zo afkomstige lijkt van een Blue Note-album. Het is dan ook niet verrassend dat de afsluiter ‘Happy Feet’, ook al afkomstig van Rotondi, geschreven is in de geest van Freddie Hubbard, de grootste virtuoos van deze gouden periode van de jazz. Deze productie past als een handschoen in de legacy van Criss Cross Jazz.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
© Jazzenzo 2010