Davor Stehlik – Introducing Davor Stehlik Quartet CD-RECENSIE Fluweel Opvallend
Davor Stehlik – Introducing Davor Stehlik Quartet
bezetting: Davor Stehlik gitaar, Timothy Banchet piano, Cas
Jiskoot contrabas, Tim Hennekes drums
opgenomen: mei 2021, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: oktober 2022
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 47’12
website: davorstehlik.com - zennezrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De uit Servië afkomstige gitarist Davor Stehlik viel al op door zijn muzikale bijdragen aan het Lucas Santana Quintet en The Roaring Cats. Nu komt hij op het altijd actieve ZenneZ Records voor de dag met zijn eerste album onder eigen naam: Introducing Davor Stehlik Quartet. Een productie waar vanaf de eerste noot de liefde voor de echte jazz vanaf druipt. Stehlik maakt in tegenstelling tot de meeste van zijn collega’s geen gebruik van effectpedalen en andere elektronica. Hij richt zijn focus op zijn instrument en laat zich niet afleiden door allerlei rommel. Bij hem hoor je eindelijk weer een warme en eerlijke sound die refereert aan Wes Montgomery (1923-1968), de grootste gitarist uit de naoorlogse jazz.
Geweldig presteert ook de ritmesectie met pianist Timothy Banchet, contrabassist Cas Jiskoot en drummer Tim Hennekes. Het trio laat de muziek bewegen en swingen dat het een lieve lust is. Stehlik zijn gitaar zingt en fluistert ondertussen oorstrelend. Opvallend is dat vijf van de zeven composities van zijn eigen hand zijn: volwassen stukken met elk een eigen sfeer. Het album gaat meteen van start met het uptempo ‘Marbles’ om vervolgens over te schakelen naar de ballad ‘Black Beauty’, waarin het fluwelen geluid van de gitarist volledig tot zijn recht komt.
De ritmische ‘Song for Lucas’ laat weer een andere kant van Stehlik horen, met uitermate vurig werk van zijn begeleiders. Een hoogtepunt vormt zijn solo op het heerlijk traag gespeelde ‘One for All’ waarin hij een diepte bereikt die je niet snel op een jazzdebuut zult aantreffen. Na geïnspireerde uitvoeringen van de standards ‘From This Moment On’ en ‘Some Other Time’ eindigt dit indrukwekkende album met het funky ‘Whale Tale’, wederom een eigen stuk waarin Stehlik kan excelleren en zijn positie als een van de meest opvallende jazztalenten van dit moment bevestigt. Hij heeft echt alles in huis: een gouden gitaargeluid, gevoel voor melodie, ritmische finesse en bovendien kan hij nog interessant componeren ook.
Marbles
Black Beauty
© Jazzenzo 2010