Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Pepper Adams with The Tommy Banks Trio – Live at Room at the Top

CD-RECENSIE 

Pepper Adams with The Tommy Banks Trio – Live at Room at the Top
bezetting: Pepper Adams baritonsaxofoon, Tommy Banks piano, Bobby Cairns bas, Tom Doran drums
opgenomen: 25 september 1972, Live at The University of Alberta, Student Union, Room at the Top, Edmonton, Canada
uitgebracht: juni 2022
label: Reel to Real
aantal stukken: 7
tijdsduur: 54’42 / 51’26
website: cellarlive.com
door: Cyriel Pluimakers


Pepper Adams (1930-1986) is een van de grootste baritonsaxofonisten van de naoorlogse jazz. Hij werkte bijna met iedereen van naam en faam, maakte maar liefst achttien albums onder eigen naam en was de auteur van zo’n 42 composities. Verder was hij jarenlang de hoeksteen van het fameuze Thad Jones/Mel Lewis Orchestra.

Waardering
Door zijn vroege dood ten gevolge van longkanker heeft hij minder waardering gekregen dan waar hij recht op heeft. Ambitieuze collega’s als Gerry Mulligan, Nick Brignola en Hamiet Bluiett kregen meer lof toegezwaaid. Wie kent niet Adams’ fameuze ‘A Night in Tunisia’-solo op Lee Morgan’s Blue Note klassieker ‘The Cooker’ of zijn bijdrage op ‘Alone Together’ van Chet Baker’s gelijknamige Riverside-productie ‘Chet’? Als Adams speelt, praat je over tweehonderd procent inzet. In zijn improvisaties gaat hij geen enkel risico uit de weg. Zijn ronkende toon heeft bijna dezelfde impact als het rauwe geluid van een vintage Engelse motorfiets.

Verrassing
Het is dan ook een bijzonder grote verrassing dat er nu een verse dubbel-cd ligt met nieuw ontdekt materiaal uit de in het Canadese Edmonton gelegen ‘Room at the Top’, een locatie die onderdeel vormt van de University of Alberta. Adams speelt met het trio van de lokale pianist Tommy Banks, een meer dan uitstekende begeleider. Bekende standards als ‘Oleo’ en ‘Stella by Starlight’ passeren de revue. Op Thad Jones’ zijn ‘Three and One’ en Adams’ eigen compositie ‘Patrice’ horen we de baritonsaxofonist in topvorm. Heerlijk ook is het hoe hij uitpakt op de ballad ‘Civilization and Its Discontents’ in een uitgebreide solo met een overvloed aan muzikale ideeën. 

Eerbetoon
De uitgave voor het Reel to Real label is bovendien uitstekend verzorgd met uitgebreide liner notes en interviews met producent Cory Weeds en baritonsaxofonist Gary Smulyan, die zeer door Adams is beïnvloed. Bijzonder ook is het gesprek met Mark Vasey, organisator van het concert en bestuurslid van de Edmonton Jazz Society. Hij weet zich nog opmerkelijk veel details te herinneren, onder meer dat de musici met een gage van 25 (!) dollar per persoon naar huis gingen. Een nogal zuinige tegemoetkoming voor muziek met een Adams op topniveau. ‘Live at Room at the Top’ vormt een schitterend eerbetoon en een onmisbaar item in elke serieuze jazzcollectie. 




Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.



Three and One (LIve).


© Jazzenzo 2010