Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Intimiteit winnaar op eerste dag New Ground Norway

NEW GROUND NORWAY. Sidsel Endresen / Håkon Kornstad, Jazzmob, Bimhuis Amsterdam, 26 november 2009
door: Mischa Andriessen

Twee dagen lang stond Noorse jazz centraal tijdens een tezamen met de NPS georganiseerd minifestival in het Bimhuis. De scene in Noorwegen is zo rijk dat vier acts nooit een afspiegeling ervan kunnen zijn ongeacht welke acts je kiest. Niettemin was een zeer aansprekend programma samengesteld met opvallend veel intieme optredens. Zoals op de eerste dag het openingsconcert van zangeres Sidsel Endresen en saxofonist Håkon Kornstad.


Een verrassend en vaak ongrijpbaar concert van Sidsel Endresen en Håkon Kornstad tijdens de openingsavond van New Ground Norway in Bimhuis. (archiefbeeld*)

Van de hele batterij lampen die het Bimhuis tot zijn beschikking heeft, werden er bij dat eerste optreden maar een paar gebruikt. In het halfduister waren de in zwart geklede Kornstad (staand) en Endresen (zittend) maar net zichtbaar. Die bescheiden belichting paste prachtig bij een concert dat zeer intiem en introspectief was.

De unieke stijl van Endresen die met haar stotterende vaak moeilijk verstaanbare zang in zichzelf opgesloten lijkt (heel even drong de associatie met de vrouwelijke hoofdpersoon in de film ‘Breaking the waves’ zich op) en die tegelijkertijd zo zeldzaam expressief is. Ze heeft weinig mimiek en weinig woorden nodig om de luisteraar zeer nabij te komen. Een heel bijzondere zangeres.

Ze had een droompartner in de jonge saxofonist Håkon Kornstad. Een musicus die ondanks zijn leeftijd al veel verschillende projecten in heel diverse stijlen heeft ondernomen; van hippe dansmuziek tot introverte soloplaten waarop hij zichzelf samplet en zo een eigen sound creëert. Hij heeft op tenor een ouderwets breed geluid en weet die soulvolle sound heel smaakvol met elektronica te combineren. Glad wordt het nooit. Er blijft een rafeltje aan zitten dat zijn spel persoonlijk maakt. Zo ontstaat een klanklandschap met repetitieve patronen en vol sfeer. Zijn spel smolt niet samen met die wonderlijke stem van Endresen maar bleef er fraai tegenaan schuren. Beide persoonlijkheden bleven naast elkaar bestaan; sterk en kwetsbaar tegelijk, dromerig en aards. Twee stemmen vol leven, verschillend van elkaar maar elkaar versterkend. Endresen en Kornstad gaven een verrassend vaak ongrijpbaar concert. Met betrekkelijk weinig middelen werd zeer rijke muziek tot stand gebracht die ver van de doorsnee verwijderd bleef.


Jazzmob: Andreas Bye, Kåre Nymark, Finn Guttormsen. (archiefbeeld*)

Jazzmob
Na al kennisgemaakt te hebben met eigenzinnige universum van Endresen en Kornstad klonk de licht psychedelische hardbop van Jazzmob veel alledaagser. Het sextet begon sterk met een vinnige solo van tenorist Gisle Johansen en een nog fraaiere, hoekiger solo van bandleider en altsaxofonist Jon Klette. Gaandeweg werd echter duidelijk dat de huidige bezetting onevenwichtig is. Van de toetsenist J?rn Øie ging maar weinig uit en bassist Finn Guttormsen speelt stoïcijns basloopjes die wel pakkend zijn, maar ook wat voorspelbaar. Drummer Andreas Bye speelt dan wel weer energiek en to the point en de jonge trompettist Kåre Nymark maakte veel indruk met twee knappe en inhoudsvolle solo’s.

Inmiddels heeft de groep vier cd’s uit. De eerste heette ‘Pathfinder’ en zoekend lijkt de groep nog altijd te zijn. Vooral Klette kwam in solo’s dicht bij een oorspronkelijke stijl, maar op andere momenten was de muziek soms wat gewoontjes. Na de eerste twee nummers zakte de groep wat weg. Waardoor een sterk ingezet concert afzwakte tot een weliswaar alleszins acceptabel optreden, maar een dat in het concert voor de pauze absoluut zijn meerdere moest erkennen.

New Ground Norway wordt uitgezonden op Radio 6: 17 en 24 februari 2010, van 22.00 tot 24.00 in Radio 6 live.


© Jazzenzo 2010