Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

‘Rotterdam Suite’ bruisend feestelijk spektakel

CONCERTRECENSIE. New Rotterdam Jazz Orchestra, Paradox Tilburg, 13 januari 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga

Na projecten met onder andere Anton Goudsmit en Ernst Reijseger staat het New Rotterdam Jazz Orchestra (NRJO) sinds enige tijd op eigen benen. Het orkest barst van het relatief jong talent en door jarenlang samenspel is er onderling een levendige dynamiek ontstaan. Menig lid – vaak ‘baas’ van een eigen ensemble - is een begenadigd componist waardoor het orkest bestookt wordt met uiteenlopende ideeën die naadloos in elkaar schuiven. Recent werk is nu gebundeld in de ‘Rotterdam Suite’, als tegenhanger van de ‘Zeeland Suite’.

 
Het twaalfkoppige New Rotterdam Jazz Orchestra speelde in Tilburg stukken uit de Rotterdam Suite.

Wederopbouw
De opzienbarende ‘Zeeland Suite’ werd oorspronkelijk gecomponeerd door pianist Leo Cuypers en in 1978 uitgevoerd op verschillende voor Zeeland typerende openbare plekken. Jeroen van Vliet bewerkte de suite in 2014, schreef nieuwe stukken en voerde deze met een septet in de geest van het origineel uit. Naar aanleiding van 75 jaar wederopbouw pakte NRJO met de ‘Rotterdam Suite’ de handschoen op. De havenstad wordt gevierd in negen composities geïnspireerd op markante plekken in de stad zoals het vernieuwde Rotterdam Centraal, de Markthal, de Pauluskerk, de Erasmusbrug en de Maas en ging vorig jaar in première tijdens de Dag van de Rotterdamse Jazz toen het gezelschap als een karavaan door de stad bewoog en de suite integraal in de openlucht uitvoerde. Op YouTube zijn enkele filmpjes hiervan te vinden en een cd ligt in het verschiet, mits er voldoende geld voor is.

In Tilburg werden, naast overige stukken, delen van de ‘Rotterdam Suite’ gespeeld. Het NRJO bruist van enthousiasme waardoor een feestelijk muzikaal spektakel zich ontwikkelde. Drummer Mark Schilders, gitarist Reinier Baas en contrabassist Jeroen Plomp vormen het ‘naakte hart’ van het twaalfkoppige gezelschap dat verder uit blazers bestaat. De stukken variëren van melancholisch, opgejaagd tot aanzwellende rock beats waarbij de tuba van Frans Cornelissen en de baritonsaxofoon van Tini Thomsen aangenaam donker schuren onder flitsende, snel wisselende arrangementen die voortdurend in- en over elkaar schuiven. Het orkest opereert als één ziel en kent uiteenlopende spanningsbogen dankzij de diversiteit van de componisten uit het gezelschap, wat het uitermate boeiend en meeslepend maakt. Zelfs kerkelijk gezang doemt op als extra laag in een van de stukken.

  
Trombonist Louk Boudesteijn, Tini Thomsen en Bart Wirtz, Reinier Baas op gitaar.

Thuis
De dynamiek van het orkest wordt vergroot door de bezetting zo nu en dan te verkleinen. Een duet van altsaxofonist Miguel Boelens en tenorsaxofonist Cyrille Oswald in kwintetbezetting of een battle tussen gitarist Baas en Oswald begeleid door kwartet worden door het orkest telkens groots opgepakt. Uitzonderlijk is de solo van altsaxofonist Bart Wirtz, voorafgegaan door een baritonsax-solo van Thomsen, in een door hem gecomponeerd en gedirigeerd stuk dat uitmondt in een explosieve apotheose. 

Een opvallend stuk uit de ‘Rotterdam Suite’ is ‘Thuis’, gecomponeerd door trompettist Jan van Duikeren en handelend over de Surinaamse bevolking in Rotterdam dat met 173 nationaliteiten voor de helft uit allochtonen bestaat. Een vrolijk welkomstuk voorzien van aanstekelijke Zuid-Amerikaanse ingrediënten.

Het New Rotterdam Jazz Orchestra, onder andere opgericht door trompettist Rob van de Wouw en trombonist Louk Boudesteijn, is het vlaggenschip van Rotterdam en daarbuiten. Een orkest als een vrolijke kermis dat zwiert en draait, bevolkt door creatieve geesten die elkaar blijmoedig spitsvondigheden toespelen. Verrassend en dynamisch als een wervelwind, treden ze in de voetsporen van het ICP Orchestra. 



Impressie 'Rotterdam Suite', 2016


© Jazzenzo 2010