Dubbelconcert Fred Hersch en Robin Verheyen indrukwekkend CONCERTRECENSIE. Fred Hersch solo, Robin Verheyen NY Quartet, CC Hasselt, 12 dec. Traditie
beeld: Tony Daenen
door: Mathilde Löffler
Met een solo-pianoconcert van Fred Hersch gevolgd door een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet, werden bezoekers van het Cultuurcentrum Hasselt rijkelijk getrakteerd op indrukwekkende jazz van de buitencategorie met de sfeer en het gevoel van New York.
![]()
Een soloconcert van pianist Fred Hersch en een optreden van het Robin Verheyen New York Quartet vormden de ingrediënten van een boeiende concertavond in Hasselt.
Met een verstild Chopin-achtig stuk opende Hersch een afgewogen cyclus van eigen composities en jazz standards. Een puntige Bossa Nova van Jobim, een jazzy bewerking van een stuk van Paul McCartney, vlijmscherpe swing, een verbluffend staaltje stride-piano van de buitencategorie in een stuk uit de jaren twintig van de vorige eeuw, met als uitsmijter een compositie van Thelonious Monk in een hoogstpersoonlijke bewerking waarin Hersch het stuk volledig naar zich toe trok.
Hersch is een groot vertolker van de klassieke jazz-pianotraditie met een geheel eigen stijl, gebouwd op het fundament van de beste Bill Evans- en Keith Jarrett opnames. Dankzij de vrijwel onversterkte vleugel in een akoestisch fijne zaal werd het concert een intiem staaltje kamermuziek. Een demonstratie van een volleerd grootmeester, waarbij het publiek een kijkje mocht nemen in de intieme relatie van de pianist met zijn instrument.
Het pianoconcert was verpletterend perfect, gebracht door een gerijpt kunstenaar op het hoogtepunt van zijn carrière met de frisheid en urgentie van een jonge man: messcherp, dwingend, en met een ultiem verfijnd geluid.
![]()
Robin Verheyen New York Quartet in Hasselt.
Robin Verheyen
Gezien zijn staat van dienst zou je kunnen vergeten dat de Belgische, in New York woonachtige tenorsaxofonist Robin Verheyen pas 32 jaar is. Hij is met zijn composities en dwingend saxofoonspel het creatieve brein achter Taxi Wars, dat momenteel successen viert op de grote festival- en concertpodia met een cross-over van jazz en een rauw New Yorks geluid.
Met zijn New York Quartet demonstreerde Verheyen een andere kant van zijn creatief spectrum. Met een akoestische bezetting van saxofoon, trompet, contrabas en drums - zonder de harmonie-instrumenten piano of gitaar - werd er ruimte gecreëerd voor een kwartet van verfijnde, energieke musici die in de eigen composities van hun bandleider de pannen van het dak speelden. Hippe energieke muziek met een flinke rauwe rand. Mooi, virtuoos, dwars en eigengereid.
Een ijzersterke ritmesectie met Drew Gress achter de contrabas en Jeff Davis op drums, vormde de basis waarop trompettist Russ Johnson en Verheyen in alle vrijheid hun gang konden gaan. Met ritmisch strakke polyfone thema’s, lineair synchrone improvisaties, verstilde solo’s en een groot spectrum aan sferen tussen lyrisch en keihard groovend.
Fred Hersch en Robin Verheyen New York Quartet zorgden voor een memorabel dubbelconcert voor een enthousiast publiek. Concerten voor connaisseurs in de fijne setting van Cultuurcentrum Hasselt.
© Jazzenzo 2010