Mihály Borbély Quartet - Hommage à Kodály CD-RECENSIE Het probleem van deze 'Hommage à Kodály' is dat Borbély veel tegelijk wil. Met zijn voor de gelegenheid tot een kwintet uitgebreide band speelt hij een vurige mix van volksmuziek en jazz, daarnaast zijn er vrije improvisaties op thema’s van Kodály en worden een paar bekende composities van Kodály bovendien op de klassieke manier uitgevoerd. Dat laatste is het grootste minpunt.
Mihály Borbély Quartet - Hommage à Kodály
bezetting : Mihály Borbély ; klarinet, tárogató, sopraansax, tilinkó, Dániel Szabó; piano, Balázs Horváth; bas, István Baló; drums, Balázs Kántor; cello
opgenomen: 12-15 oktober 2008
release: 2009
label : BMC / Codaex
tracks: 12
tijd: 47:18
website: www.mihalyborbely.hu - www.bmcrecords.hu
door: Mischa Andriessen
Een wonderlijke cd, maar niet vanwege de keuze voor de muziek van de Hongaarse componist Zoltán Kodály als inspiratiebron. Net als zijn tijdgenoot en vriend Béla Bartók was Kodály bijzonder geïnteresseerd in de Hongaarse volksmuziek waarvan de invloed dan ook in veel van zijn composities doorklinkt. Aan Bartók heeft menig jazzmusicus zich al gewaagd en niet zelden met goed resultaat, dus waarom zou de lyrische, ritmisch even enerverende muziek van Kodály niet geschikt zijn? Blazer Mihály Borbély heeft bovendien als zoveel Hongaarse jazzmusici stevige wortels in de volksmuzikale traditie van zijn land. Dat blijkt uit veel, onder meer uit de instrumentkeuze met de tárogató (Hongaarse klarinet) en de tilinkó (herdersfluit).
Het derde deel uit de wereldberoemde sonate voor solo cello heeft beduidend betere uitvoeringen gekregen dan de wat nonchalante die Balázs Kántor hier neerzet. Met elfenhalve minuut is het meteen verreweg het langste stuk op de plaat en het haalt ogenblikkelijk de vaart uit de cd die behoorlijk overtuigend begint. Van het knijperige spel en de losse intonatie van Borbély moet je houden, maar de muziek heeft schwung, passie en klinkt fris. Dan komt dus een matig gespeelde klassieke cello sonate waarvan het bekendste thema de basis vormt voor 'Tilinkós, Kodály’s own'. Vervolgens krijgt Kodály’s 'Sonatina' voor piano en cello weer een vertolking die in uitdrukkingskracht en toonvorming te kort schiet. Klassieke muziek vraagt een andere benadering dan jazz, het is jammer dat Borbély dat gevaar niet heeft onderkend, want hij en zijn band staan wat jazz betreft zeker hun mannetje.
© Jazzenzo 2010