Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Avishai Cohen Quartet perfect in balans

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen Quartet, Schuttershof Middelburg, 9 maart
beeld: Eddy Westveer
door: Bartel Debbaut

Met een schijnbaar ongeëvenaard gemak opent het kwartet het concert. De musici starten met vloeiende melodielijnen in hardbopstijl, neigend naar een vleugje blues. Trompettist Avishai Cohen is in Middelburg om werk te spelen van zijn recent bij ECM verschenen album ‘Into The Silence’.

  
Avishai Cohen Quartet op het podium van Schuttershof in Middelburg. 

Sensibel
In het melancholische ‘Life And Death’ gebruikt Cohen een demper op een wijze die doet denken aan Miles Davis. Cool jazz, met teder pianospel van Yonathan Avishai, dat zich uiteindelijk ontwikkelt tot een uptempo improvisatiestuk. Die lijn van improvisatie wordt doorgetrokken in het aansluitende ‘Dream Like A Child’ wanneer de trompettist het podium verlaat en de intieme en sensibele klanken van de piano ongeremder worden, vergezeld door de onderzoekende contrabas van Yoni Zelnik.

Tijdens het titelstuk van het album ‘Into The Silence’ gaat het muzikale spel pas echt los. Ingetogen klanken worden in het langgerekte stuk expressief, het solospel van Cohen leidt tot explosieve spanningsbogen alsmede de improvisatie van slagwerker Nasheet Waits en de solo van Yonathan Avishai die hier speelt alsof hij net de piano heeft ontdekt.

  
Pianist Yonathan Avishai en contrabassist Yoni Zelnik.

Golson
Cohen speelde het repertoire van ‘Into The Silence’ integraal, waardoor het tedere repetitieve thema van het kalme ‘Quiescence’ ook tijdens het concert voor de perfecte balans zorgde tussen melodie, improvisatie en virtuositeit. Muzikaal meesterschap dat na het slotstuk ‘Behind The Broken Glass’ met staande ovaties werd beloond, waarna het concert verrassenderwijs maar treffend werd afgesloten met een stuk van tenorsaxofonist Benny Golson.


Zie ook:


© Jazzenzo 2010