Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Herbie Hancock en Chick Corea dollende grootmeesters

CONCERTRECENSIE. Herbie Hancock en Chick Corea, Bozar, Brussel, 5 juli 2015
door: Mathilde Löffler

Herbie Hancock en Chick Corea, de twee grote jazzpianolegendes en elektronische vernieuwers gaven op zondagavond een duoconcert in Bozar, het centrum voor moderne kunst in Brussel. Sinds hun vroege jeugd in de jaren '60 van de vorige eeuw zijn beiden actief in de hoofdklasse van de jazz met tal van spraakmakende albums. Sindsdien zijn deze idolen voor generaties jazzmusici constant blijven vernieuwen.

 
Chick Corea en Herbie Hancock speelden als jonge, speelse honden.

De bijzonder mooie uitverkochte zaal van Bozar, een juweel van art deco-architectuur, zoemde van de verwachtingsvolle spanning. Verfijnde akoestiek, twee perfect afgestelde vleugels tegenover elkaar, synthesizers voor beide pianisten en een gemêleerd publiek dat voor alle experimenten openstond – deze ingrediënten vormden een ideale setting. 

Illegaal
Herbie Hancock en Chick Corea constateerden na een warm welkom dat vanavond alles mogelijk was. Na een speelse waarschuwing - “het is eigenlijk illegaal wat wij hier gaan doen, dus niet doorvertellen aan iemand buiten” - bekrachtigden de pianisten dat het aanvoelde alsof iedereen vandaag op dezelfde golflengte zat. Hancock en Corea gaven ruiterlijk toe niet het geringste te hebben voorbereid en vroegen het publiek speels permissie om samen met 'iets' te beginnen en verder maar te zien waar het concert zou eindigen.

Na enkele rustig aarzelende motieven en akkoorden die op de vleugels met elkaar werden uitgewisseld, werden al snel ook de synthesizers verweven in een vrij ontvouwend klanktapijt. Variërend van melodiefragmenten, ideeën, clusters, ruige stroomversnellingen, dolle virtuositeit, snelle improvisaties en harmonische progressies. Vrije improvisaties zonder vangnet met ideeën die een uur achter elkaar stroomden totdat de gebalde energie zich uiteindelijk ontlaadde in een knallende versie van Hancock’s grote hit 'Cantaloupe'.

Jonge honden
'Maiden Voyage' en 'La Fiesta' passeerden in frisse onbevangen versies de revue. De twee grootmeesters dolden elkaar als twee jonge honden, daarbij ruimte openlatend voor de ander met als resultaat dat de pianisten elkaar volledig muzikaal omarmden.

Ter afsluiting haalden Hancock en Corea het publiek als medemuzikant aan boord. Eerst door vijf publiekssecties gezamenlijk een akkoord te laten zingen die vervolgens in het pianospel werd geïntegreerd. Daarna reikten de pianisten steeds complexere melodielijnen aan waarbij de meest ingewikkelde passages voor de nodige hilariteit zorgden. Een feestelijke afsluiting van een hoogstaande muzikale avond die voelde als een warm bad van openheid, grensverkenning, hartelijkheid en speelvreugde. 

Tijdens de staande slotovatie namen Herbie Hancock en Chick Corea uitgebreid de tijd om elkaar en het publiek te bedanken. Ook fotografeerden de jazzlegenden de toeschouwers en werden de handen geschud van de mensen op de eerste rijen. Taferelen die bijna op een pausbezoek leken.

Chick Corea en Herbie Hancock spelen vrijdag 10 juli op North Sea Jazz. 


Fotografie (tijdens voorgaande duoconcerten) 1 © David la Rosa, 2 © Roger Thomas, 3 © onbekend.


© Jazzenzo 2010