Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Enrico Pieranunzi – Autour de Martinu

CD-RECENSIE

Enrico Pieranunzi – Autour de Martinu - Live at The Bird's Eye
bezetting: Enrico Pieranunzi, piano
opgenomen: 17 november 2013, The Bird's Eye, Basel, Zwitserland
uitgebracht: augustus 2014
label: TCB (The Montreux Jazz Label)
aantal stukken: 15
tijd: 61:39
website: www.enricopieranunzi.it - www.tcb.ch
door: David Cohen



Met ‘Autour de Martinu’ brengt Enrico Pieranunzi een eerbetoon aan de Tsjechische componist Bohuslav Martinu (1890 – 1959), die wordt gezien als één van de meest getalenteerde klassieke componisten van de twintigste eeuw. Pieranunzi zelf beweegt zich, in navolging van Bill Evans, al zijn hele carrière lang op het snijvlak van jazz en klassiek spel. Het maakt de Italiaanse meesterpianist tot een gedroomde vertolker van Martinu’s werk. In deze live-uitvoering in Basel weet Pieranunzi niet alleen op elegante wijze de jazzachtige composities van Martinu te vertolken, maar lukt het hem ook de kracht van diens werk als improvisatiemateriaal over te brengen.

Op de cd brengt Pieranunzi namelijk stukken van Martinu ten gehore, die hij laat volgen door op de composities geïnspireerde improvisaties. Zo wordt ‘Polka in A’ direct gevolgd door ‘Polka reflections’, en worden in ‘Improesquisse I’ thema’s uit Martinu’s ‘Esquisse de danse 1’ verder uitgewerkt. ‘Horizontes Finales’ vormt tot slot een waardige terugblik op het concert.

Naast enige eigen stukken, waaronder een eerbetoon aan Schumann, zijn er enkele werken uit vroegere eeuwen te horen: op Scarlatti’s ‘Sonate K 492’ blijkt Pieranunzi’s verbluffende vermogen om jazz en klassiek spel niet alleen op overtuigende manier met elkaar te verbinden, maar beide soorten muziek een dialoog aan te laten gaan. Ook Händels ‘Sarabande in e-klein (HWV 438)’ vormt zowel een technisch als expressief hoogtepunt.

Voor een live-uitvoering is de opname van uitzonderlijke scherpte. Vooral op Scarlatti’s ‘Sonate K 9’ is te horen dat Pieranunzi’s expressieve spel goed is vastgelegd. Zowel de charme van dat spel als de avontuurlijke insteek van zijn benadering weten de onvermijdelijke lichte monotonie van een uur pianomuziek meer dan goed te maken. Publiek en artiest zijn op de plaat aanwezig en geven de opnamen de nodige levendigheid. Hoewel enkele nummers minder geslaagd zijn, zoals het wel erg houterige ‘Prélude en forme de blues’, is ‘Autour de Martinu’ over het geheel genomen een erg goed en evenwichtig album, waarop Enrico Pieranunzi zowel naar Bohuslav Martinu als naar meer eigen werk nieuwsgierig weet te maken.


Enrico Pieranunzi speelt op 6 februari met contrabassist Jasper Somsen en klarinettist Gabriele Mirabassi in het Amsterdamse Bimhuis.


© Jazzenzo 2010