Piet Verbist, Rob van Bavel, Mateusz Pulawski
3x CD-KORT
door: Erno Elsinga
Piet Verbist Zygomatik - Cattitude
bezetting: Piet Verbist contrabas; Herman Pardon drums; Bram Weijters wurlitzer, Fender Rhodes; Jeroen van Herzeele tenor-
en sopraansaxofoon; Vincent Brijs baritonsaxofoon
uitgebracht: 2014
label: Contour/Origin Records
website: www.pietverbist.be
In Nederland kennen we de Belgische musicus Piet Verbist vooral als de voormalige contrabassist van het Jef Neve Trio. In eigen land geldt Verbist als een oude rot in het vak die met tal van (internationale) musici speelde en opnam en met Contour een eigen platenlabel onderhoudt.
Ontbeerde het debuutalbum van Zygomatik uit 2012 het aan spraakmakende composities, op ‘Cattitude’ maakt Verbist een sprong vooruit. De ritmische begeleiding onder de krachtige mix van jazzrock, funk en soul is sprankelend en door meer ruimte te scheppen ademen de composities van Verbist een stuk natuurlijker. De vrije improvisaties van de saxen biedt boeiende luisterstof, fraai gedragen door de escapades van wurlitzer en Fender Rhodes. De composities van Verbist zijn bovendien dynamisch, waardoor ‘Cattitude’ een stuk uitgebalanceerder klinkt dan zijn voorganger.
Rob van Bavel Trio – Anniversary
bezetting: Rob van Bavel piano; Marc van Rooij contrabas; Hans van Oosterhout drums
uitgebracht: 2014
label: GKI Music RVB
website: www.robvanbaveltrio.nl
Met ‘Anniversary’ viert het trio van pianist Rob van Bavel zijn dertigjarig bestaan. Het album bevat een handvol eigen stukken alsmede standards uit de kokers van onder andere Duke Ellington en Bill Evans.
De aanwezigheid van die laatste is vanzelfsprekend. Van Bavels speelstijl komt enigszins overeen met die van de legendarische pianist. Razendsnelle, melodieuze loopjes met speelse tussendoortjes en veel gevoel voor timing kenmerken het spel van Van Bavel dat meer zeggingskracht vertoont in de eigen stukken dan in die van de oude meesters.
Hier en daar heeft Van Bavels spel zelfs raakvlakken met de virtuositeit van de Japanse pianiste Hiromi, was het niet dat Van Bavel in zijn composities de vlakheid van de jazztraditie verkiest boven explosieve uitspattingen. Een beetje jammer voor de avontuurlijke luisteraar, maar Van Bavels authentieke vakmanschap zal zeker gedragen worden door een breed jazzpubliek.
Mateusz Pulawski Lunar Quartet – Half Moon Heart
bezetting: Mateusz Pulawski gitaar; Gideon Tazelaar tenorsaxofoon; Hendrik Müller contrabas; Stefan Franssen drums. Gast: Esther van Hees zang
uitgebracht: 2014
label: EPK
website: www.mateuszpulawski.com
De in Nederland woonachtige Poolse jazzgitarist Mateusz Pulawski (1991) heeft naar eigen zeggen flink geworsteld om vanuit academische muziekopleidingen te komen tot een eigen muzikale stem. Het resultaat is verfrissende hedendaagse jazz van eigen hand.
Doorspekt met invloeden van Kurt Rosenwinkel en Brad Mehldau creëert Pulawski jazzballades met een open karakter. Afgewogen en doordacht gitaarspel zijn debet aan de fantasierijke, boeiende arrangementen waarin eveneens een prominente rol is toebedacht aan de Nederlandse, zeer getalenteerde tenorsaxofonist Gideon Tazelaar (1997). Ook verrassend is de inbreng van de Vlaamse zangeres Esther van Hees die twee composities van tekst voorzag. Pulawski besloot de vocale stukken eveneens instrumentaal op te nemen. Dubbelop en derhalve zonde van de speeltijd.
Niettemin toont het debuutalbum van het Lunar Quartet de uitzonderlijke talenten van Mateusz Pulawski in volle glorie. Zijn sublieme instrumentbeheersing gekoppeld aan vindingrijke composities scheppen hoge verwachtingen voor de toekomst.