Jasper Blom Quartet goochelt er levendig op los CONCERTRECENSIE. Jasper Blom kwartet, Porgy en Bess, Terneuzen, 21 februari 2010 Het kwartet gaat over twee weken de studio in om een nieuw album op te nemen. Naast de nodige stukken van de vorige plaat ‘Statue of liberty’ stond daarom veel nieuw materiaal op het repertoire. Blom kondigde ze uitgebreid met grappige kwinkslagen aan. Kenmerkend voor de nieuwe composities zijn zorgvuldig opgebouwde en complexe structuren. En humor, zoals in ‘Disco’ (werktitel). De musici schuiven daarin letterlijk met puzzelstukjes van typische disco-ingrediënten: basloopjes in octaven, cleane strakke slaggitaarpartijen en staccato saxlijnen. Het resultaat is bij dit kwartet natuurlijk geen rechttoe-rechtaan dansliedje maar een springerig geheel, met onverwachte wendingen, dat hopt van rechte beats naar gebroken ritmes. Met een surplus aan groove overigens, net als bij ‘Knor’ en ‘Soccer mum’ met hun listige ritmische patronen en Zappa-achtige lijntjes.
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers
“We gaan heel wat nieuwe geluiden horen, zie ik”, zei Hans Zuiderbaan toen hij het Jasper Blom kwartet afgelopen zondag aankondigde in Porgy en Bess. Hij doelde op de hoeveelheid effectapparatuur die voor gitarist Jesse van Ruller en saxofonist Jasper Blom lag. Blom was al een tijdje in de zaal maar de rest van de band arriveerde, door een gemiste afslag, laat, en had net in recordtempo opgesteld. Hoe pakten die nieuwe geluiden uit in de Terneuzense jazzclub?
Het Jasper Blom Quartet bracht veel nieuw materiaal tijdens hun optreden in Porgy en Bess.
Regelmatig werd gas teruggenomen met rustigere, sfeervolle composities. Het stuk ‘Isaac’ van ‘Statue of liberty’ was daarbij een hoogtepunt met ingetogen, melodieuze en melancholieke improvisaties van Blom en bassist Frans van der Hoeven. Drummer Martijn Vink, die er ontspannen bij zat en bijna achteloos, alsof hij bij de bakker een broodje haalde, complexe patronen uit zijn mouw schudde, dreef de band daarin naar een climax. Inmiddels was de tweede set een tijdje aan de gang en werd de groep losser. Voor de pauze waren er genoeg indrukwekkende muzikale momenten maar die combineerden vreemd met de wat ongemakkelijke blikken van de muzikanten, strak gefocussed op de bladmuziek. Interactie leek nog stroef te verlopen.
Het Jasper Blom Quartet gaat over twee weken de studio in om hun nieuwe album op te nemen.
Vooral Vink zocht nadrukkelijk contact met de overige muzikanten. Dat lukte pas goed, met name met Van Ruller, in de tweede set. De gitarist soleerde veel. Technisch altijd hoogstaand en gevarieerd en bevlogen in onder meer ‘The least of your worries’. Blom genoot op zulke momenten zichtbaar. Als reactie volgde vaak een spetterende solo.
Wel nieuw materiaal deze middag maar geen nieuw geluid qua klankkleur. De effectapparatuur werd smaakvol ingezet. Van Ruller bediende zich sporadisch, minder dan op de plaat, van de pedalen en zorgde met zijn semi-akoestische gitaar, geen telecaster dit keer, voor een warm geluid. Blom dikte met subtiele synthesizerachtige klanken en vooral echo en harmonizers zijn saxofoongeluid wat extra aan. Bij afsluiter ‘Statue of liberty’ klonk daardoor bijna een hele blazerssectie.
© Jazzenzo 2010