VOORTBESTAAN JAZZENZO BEDREIGD Die verplichtingen bestaan onder meer uit kosten voor onderhoud van de website, de werkzaamheden van een webmaster, kosten voor server, Kamer van Koophandel, internet enzovoorts. De crisis maakt dat bedrijven voorzichtig zijn geworden met het plaatsen van banners (digitale advertenties). Maar ook musici, die eerder nog via zo’n advertentie lezers van Jazzenzo van hun activiteiten op de hoogte wilden stellen, haken af. Waardoor de kleine bron van inkomsten voor Jazzenzo helemaal droog lijkt te vallen.
![]()
Het voortbestaan van webmagazine Jazzenzo wordt rechtstreeks bedreigd. Door tegenvallende inkomsten van banners en andere advertentiemogelijkheden, is Jazzenzo in zo’n zwaar weer terecht gekomen, dat het magazine nauwelijks meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Met onmiddellijke ingang is een bedrag van vijfduizend euro nodig.
Jazzenzo is een digitaal tijdschrift, dat acht jaar geleden het levenslicht zag en inmiddels in brede kringen hogelijk wordt gewaardeerd. De site telt dagelijks zo’n twaalfhonderd unieke bezoekers. Het webmagazine berust op een idealistische basis: verspreiding van en kennismaken met jazzmuziek en aanverwante stijlen is het enige doel dat uitgever, hoofdredactie en redactie voor ogen staat. Financiën komen op de tweede plaats: iedere schrijver, fotograaf, alsmede uitgever en hoofdredactie doen hun werk zonder enige geldelijke tegemoetkoming. Ook de onkosten die moeten worden gemaakt om bijvoorbeeld concerten te bezoeken, komen voor eigen rekening van de medewerkers van Jazzenzo. De inkomsten uit advertenties zijn er slechts om de website ‘in de lucht’ te houden.
Solidariteit
Crowdfunding is een betrekkelijk nieuw woord in de wereld van cultuur en kunsten. Wij van Jazzenzo zien het als het Engelse equivalent voor bedelen. Dat willen wij niet. Maar omdat geld op dit moment onze enige redding is, hopen wij een beroep te mogen doen op de solidariteit van eenieder die jazzmuziek een warm hart toedraagt. Meer – en regelmatiger – aankopen van advertenties geeft Jazzenzo weer bestaansgrond. Wij doen daarom een dringend beroep op bedrijven en personen om banners aan te kopen.
Actie
Om die wens te stimuleren, start Jazzenzo een speciale actie, gedurende één maand. Bedrijven, podia, festivals en/of muzikanten kunnen een jaarabonnement nemen op een banner voor een bedrag van 500 euro (in plaats van 850 euro), of een halfjaarabonnement voor 250 euro (in plaats van 500 euro). Combinaties of andere opties zijn uiteraard mogelijk. Deze aanbieding geldt tot 3 juli 2013.
Donatie
Wellicht zijn er ook lezers en/of sympathisanten, die Jazzenzo zó’n warm hart toedragen, dat zij een donatie willen doen. Dat kan op rekening 415555493 t.n.v. Jazzenzo in Tilburg.
Bij crowdfunding zou je beloond kunnen worden met een cd’tje. Bij Jazzenzo krijg je er een nóg beter webmagazine voor terug.
Erno Elsinga,
uitgever
jazzenzo@gmail.com
© Jazzenzo 2010