Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Jan Verwey meets Bert van den Brink – Standards and other pieces

CD-RECENSIE

Jan Verwey meets Bert van den Brink – Standards and other pieces
bezetting: Jan Verwey mondharmonica; Bert van den Brink piano. Gast: Fay Claassen  zang
opgenomen: 27 maart en 23 april 2009
release: 2010
label: Daybreak / Challenge Records International
tracks: 15
tijd: 67.07
website: www.janverwey.com - www.bertvandenbrink.com - www.challenge.nl
door: Mischa Beckers


Mondharmonicaspeler Jan Verwey combineerde zijn muzikale carrière lange tijd met een baan als ontwerper en binnenhuisarchitect. In de jaren zeventig deed hij veel radioshows en speelde wanneer de producers niet over Toots Thielemans konden beschikken. In 1985 besloot Verwey zich fulltime te richten op muziek, Hij verdiepte zich verder in muziektheorie en perfectioneerde zijn techniek. Op 73-jarige leeftijd bracht hij onlangs het album ‘Standards and other pieces’ uit, dat voornamelijk bestaat uit duetten met pianist Bert van den Brink.

Net als het werk met zijn eigen vaste ensembles, bevat het album voornamelijk standaards. Verwey koos de stukken waaronder ‘Stella by Starlight’, hier uitgevoerd als een snelle wals, en ‘It’s a Dance’ van één van zijn favorieten, Michel Petrucciani. Meteen met opener ‘Groovin’ High’ van Dizzy Gillespie spat de speelsheid en het speelplezier van de plaat.

Door het thema unisono - en voor de rest kaal - neer te zetten, creëren de heren een mooie opmaat naar hun improvisaties. Van den Brink doet dat op de hem bekende, onnavolgbare wijze. Hij schildert beeldend met klankminiatuurtjes, verweeft die plotsklaps met notenwatervallen op topsnelheid en laat lyrische akkoordsequenties overgaan naar hoekige accenten. Door zijn fenomenale techniek klinkt alles heel vanzelfsprekend. 

Dat kan ook gezegd worden van Verwey. Hij bespeelt een complex instrument. Zijn chromatische harmonica heeft twaalf blaasgaten die elk vier noten kunnen produceren: door met of zonder indrukken van een knop aan de zijkant, te blazen of te inhaleren. Daarmee produceert hij zowel zachte, melancholische klanken in de ballads als razendsnelle boplijnen. Als één van de weinigen kan Verwey octaven spelen op de harmonica, zelfs een hele Charlie-Parkersolo. Hij zet een scala aan klankkleuren neer. In het chansonachtige ‘We Love Paris’, de enige niet standard, maar geschreven door Verwey en Van den Brink zelf, klinkt zijn harmonica als een accordeon.

Fay Claassen zingt op drie van de stukken. Speciaal voor het album schreef Suzie Scraggs-van de Geyn een tekst op Charlie Parker’s ‘Perhaps’.  Claassen combineert haar beheerste en warme manier van zingen met creatieve scatimprovisaties.

De cd besluit met vijf korte vrije improvisaties van Verwey en Van den Brink. In dit toetje laten de heren nogmaals horen hoe goed ze elkaar aanvoelen. Als jonge honden dartelen ze achter elkaar aan, nemen lijnen van elkaar over en vullen elkaar aan. Zo halen ze het maximale uit deze minibezetting.


© Jazzenzo 2010