New Cool Collective feat. Los Papinos & Mapacha Afrika - Sugar Protocol CD-RECENSIE Saxofonist, bandleider en muzikale omnivoor Benjamin Herman zag de Cubaanse band Los Papinos in een Amsterdamse club optreden en was meteen verkocht. Hetzelfde geldt min of meer voor het zevenkoppige ensemble Mapacha Afrika, dat de leden van het collectief enkele jaren terug tijdens een tournee in Kenia tegenkwamen.
New Cool Collective feat. Los Papinos & Mapacha Afrika - Sugar Protocol
bezetting: Benjamin Herman altsaxofoon; David Rockefeller trompet, bugel en trombone; Anton Goudsmit gitaar; Willem Friede Fender Rhodes; Leslie López elektrische en baby bas; Joost Kroon slagwerk; Frank van Dok claves en percussie; Jos de Haas conga’s, chekere, bongo en percussie. Mapacha Africa & Los Papinos.
release: september 2009
label: Dox Records
tracks: 9
tijd:46:02
websites: www.newcoolcollective.com - www.doxrecords.com
myspace: www.myspace.com/newcoolcollective
door: Robin Austen
Bij concerten van New Cool Collective gaat het dak er altijd af. Hippe clubs, hip publiek, stijlvol geklede muzikanten en een eigentijdse Nederlandse variant van de cool- en Afro-jazzsound. Wie niet beter weet zou kunnen denken dat het hierbij eigenlijk ophoudt. Niets is minder waar! Met ‘Sugar Protocol’ gaat New Cool Collective nadrukkelijk het avontuur aan met bands uit Kenia en Cuba. Landen met een rijke muziektraditie en bands die de muziek spelen zoals die authentiek klinkt.
Deze crossoverontmoetingen resulteerden in de geboorte van ‘Sugar Protocol’. Een cd die zich vooral kenmerkt door een verscheidenheid aan Afro-muziekstijlen, die tegelijkertijd vrij natuurlijk in elkaar overgaan en als een collectief klinken. Dit terwijl het steeds helder blijft wie voor welke compositie verantwoordelijk is.
De drie formaties laten elkaar overduidelijk in hun eigen waarde. Zo worden het ene moment de blaaspartijen iets minder gepolijst gespeeld - zoals dat in de Afrikaanse traditie vaak gebruikelijk is - en krijgt de voorzanger van Los Papinos alle ruimte om er een echt Zuidamerikaans feest van te maken. Zonder dat er daarbij gelet wordt op allerlei westerse etiketten, die binnen de jazz en improscene vaak worden gehanteerd.
Dit is knap en maakt weer eens duidelijk dat jazz en geïmproviseerde muziek niet persé beoordeeld hoeven te worden op een overvloed aan diepgang en technisch vernuft, maar gerust ook vrolijk, zonnig en dansbaar mogen zijn.
© Jazzenzo 2010