Kinan Azmeh rolt klankvelden vol hartroerende eenvoud uit
CONCERTRECENSIE. Kinan Azmeh’s CityBand, Paradox Tilburg, 15 juni 2012
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga
Kort voor aanvang van het concert in Tilburg componeerde de Syrische musicus Kinan Azmeh ‘A Sad Morning, Every Morning’. Een gebed, opgedragen aan zijn landgenoten die omkwamen tijdens de gewelddadigheden sinds het land in opstand kwam in maart 2011. Klarinettist Azmeh speelde het stuk solo, voorafgaand aan het concert, ingetogen en met gesloten ogen. Een klaagzang op klarinet. Tot zover de politiek.
Klarinettist Kinan Azmeh gaf in Paradox met zijn CityBand een fascinerend concert.
Want hoewel ook de NOS tevergeefs contact zocht met Kinan Azmeh voor een verhaal uit eerste hand over de toestanden in zijn geboorteland, was de Syrische klarinettist naar Tilburg gekomen om het publiek kennis te laten maken met zijn CityBand. Een eenmalig optreden, dat weliswaar volgende maand een vervolg krijgt wanneer Kinan Azmeh met Eric Vloeimans een concert geeft op het North Sea Jazz Festival.
De samenstelling van de CityBand (sinds 2006) is bijzonder. Alle bandleden mengen hun muzikale achtergrond in de composities. Bandleider Azmeh torst een rugzak met invloeden uit de klassieke-, traditionele- en jazzmuziek met zich mee. Akoestisch gitarist Kyle Sanna husselt rock en jazz, beïnvloed door Ierse muziek alsmede muziek uit de Balkan, dooreen. Percussionist John Hadfield mengt zich in vele stijlen, met als voornaamste inspiratiebron de muziek uit India en Indonesië. Contrabassist Josh Myers tot slot, nestelt zich vooral in de hedendaagse jazz.
Al die invloeden lieten zich schitterend vertalen tijdens dit concert. Azmeh en de zijnen lieten zich niet verleiden tot een complexe optelsom van genres. Integendeel. Uit de muzikale trechter stroomde hartroerende eenvoud. Aangelengd met harmonieuze, bezielende melodieën voortgedreven op veelal hypnotiserende, indringende ritmen. Een Arabische ondertoon spookte voortdurend door de muziek, maar de spanningsvelden kwamen werkelijk uit alle muzikale windrichtingen aangewaaid.
Kinan Azmeh, Josh Myers en John Hadfield, Kyle Sanna.
De in eigen land bejubelde klarinettist Kinan Azmeh ontpopte zich als een virtuoos. Enerzijds door de plooibaar dansende, klankzuivere solo’s, maar zeker ook vanwege de prachtige effectieve klankvelden die Azmeh uitrolde ten dienste van het hartverscheurende, meeslepende totaalgeluid.
Dat unieke totaalgeluid werd in belangrijke mate mede bepaald door gitarist Kylle Sanna. Aanvankelijk wekte zijn primitieve spel op de akoestische gitaar, voorzien van metalen snaren, enige verbazing. Maar al rap werd duidelijk dat virtuositeit niet enkel schuilt in vingervlugge behendigheid. Sanna bleek een meester in het variëren van dynamiek en klankkleur, zowel in de begeleiding als in de vrije ruimte. Soms met slechts een paar akkoorden en aangevuld door contrabas en percussie, ontstonden de meest spannende ritmepatronen.
De muziek van Kinan Azmeh’s CityBand laat zich moeilijk duiden. Het gespeelde repertoire was hoofdzakelijk afkomstig van het eerder dit jaar verschenen album ‘Kinan Azmeh & Elastic City’. Elasticiteit kan de groep zeker worden toegeschreven. De synergie van de band is onnavolgbaar, maar dermate pakkend dat het publiek slechts een knikje van Azmeh nodig had om in de slotseconden van het concert in een spontane samenzang uit te barsten. Een bevrijdende samenzang, want tot dan toe hadden de toehoorders ademloos op het puntje van de stoel, de meeslepende klanken tot zich genomen.
Kinan Azmeh is ook op 6 juli te zien op North Sea Jazz in een concert met Eric Vloeimans en pianist Dinuk Wijeratne (Yenisei-zaal, 23.15 h).
Hallo
Het was inderdaad een geweldig concert.
Leo Bontje
Gouda
leo bontje - 18-06-’12 17:22