Dick de Graaf/Pascal Vermeer/Arno Krijger – Out of the Blues CD-RECENSIE Oliver Nelson (19320-1975) mag dan wellicht wat in de vergetelheid zijn geraakt, zijn muzikale erfenis spreekt een zekere kern jazzliefhebbers erg aan. Naast werken voor orkest, harmonieorkest, bigband en kamerorkest, componeerde hij vooral voor films en televisieseries. Naast ‘Ironside’, ‘Columbo’ en ‘De Man van Zes Miljoen’ was het ook ‘Death of a Gunfighter’ die miljoenen in hogere sferen brachten.
Dick de Graaf/Pascal Vermeer/Arno Krijger – Out of the Blues
Celebrating the music of Oliver Nelson
bezetting: Dick de Graaf tenor- en sopraansaxofoon; Arno Krijger Hammondorgel; Pascal Vermeer slagwerk
opgenomen: mei/juni 2011 in E-Studio Weesp
release: 2012
label: Soundroots Records
tracks: 10
tijd: 64.05
wesbite: dickdegraaf.com - pascalvermeer.nl - arnokrijger.nl
door: Rinus van der Heijden
Omdat zijn muziek zo was gedrenkt in blues. En omdat het een uitdaging is – kan zijn – om muziek die is geschreven voor grote bezetting, terug te brengen tot die in triovorm. En omdat veel van zijn composities monumenten zijn in de moderne jazz. Redenen voor het trio Dick de Graaf/Arno Krijger/Pascal Vermeer de Amerikaanse saxofonist en componist Oliver Nelson in het zonnetje te zetten. En daarom kwam er deze cd ‘Out of the Blues’, die deze week in de winkels ligt.
Nelsons muziek was vaak geënt op het traditionele bluesschema: drie akkoorden in twaalf maten. Daarmee bediende hij naast de vele popgrootheden voor wie hij schreef – James Brown, Diana Ross en The Temptations en jazzmusici als Jimmy Smith en Sonny Rollins – ook improviserende musici van nú.
Dankbaar materiaal derhalve voor Dick de Graaf, Arno Krijger en Pascal Vermeer. Hun ‘Out of the Blues’ is een fantastisch album geworden, ook voor luisteraars die het niet zien in het verlengde van Oliver Nelsons verdiensten. Dick de Graaf excelleert als nooit tevoren op zowel sopraan- als tenorsaxofoon; Pascal Vermeer intrigeert bij elke slag die hij produceert door zijn onvoorspelbaarheid, zijn enthousiasme en fantasie die hem ritselend en roffelend door de muziek laten snellen. En het Hammondorgel van Arno Krijger voert als geen ander de swing en drive achter het triogeluid naar grote hoogten.
Alle drie de musici hebben de muziek van Oliver Nelson gearrangeerd. Drie arrangementen zijn bovendien van toetseniste/componiste Laetitia van Krieken. Hun inspanningen hebben ertoe geleid, dat de blues die bij Oliver Nelson in zo’n goede handen was, hier een naar binnen gekeerd karakter heeft gekregen. Het trio heeft er als het ware kamermuziek van gemaakt, maar dan van een soort die een mens tot bezinning brengt en hem een nieuwe blik gunt op wat bluesmuziek allemaal teweeg kan brengen.
Aankomende concerten: 2 maart Paradox Tilburg, 4 maart Jazzclub Aikema Alkmaar, 6 maart Dizzy Rotterdam, 12 maart Cultuurhuis Heerlen, 18 maart Porgy & Bess Terneuzen.
© Jazzenzo 2010