Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kakelende Vjays niet geïnteresseerd in State of Monc

CONCERTRECENSIE. Vjazz @ Paradox met State of Monc, Paradox Tilburg, 9 april 2011
beeld: Stef Mennens
door: Erno Elsinga

Een initiatief van muziekpodium Paradox; laat Vjays en aspirant vormgevers van de Academie voor Beeldende Vorming in de concertruimte hun gang gaan begeleid door het DJ collectief Jazzjunkies, en programmeer daar een vette band bij zoals deze avond met State of Monc. De beoogde opzet om een breder en jonger publiek te bereiken werd hiermee moeiteloos ingevuld, ware het niet dat de verzameling disciplines niet werkelijk in elkaar geïnteresseerd bleek.


State of Monc trad op in Paradox begeleid door Vjays, om een breder en jonger publiek te bereiken.

In de zaal waren naast thematische kunstwerken op verschillende schermen visuals te zien en een op de bar opgestelde labtop konden de bezoekers berichten twitteren die rechtstreeks op de schermen werden weergegeven. Vjazz heet het totaalconcept, waaruit je zou mogen opmaken, jongeren op een aangename manier kennis te laten maken met jazz de achterliggende gedachte is.

Dat bleek een utopie. Slechts een klein gedeelte van het jonge veelal met iPhone bewapende publiek stortte zich op de klanken van State of Monc, de overigen, inclusief de kunstenaars, kakelden er stemverheffend op los en gebruikte het concert tot ontmoetingsplaats.

State of Monc – met enige fantasie de voorloper van Gatecrash – onderging het gewillig. In een spetterende set van vijf kwartier vol dampende grooves en bezwerende soundscapes excelleerde het septet van trompettist Arthur Flink en elektronicabediener Hielke Praagman. Vette nu-jazz met invloeden uit de pop, funk en dance vonden hun weg in spannende arrangementen vol verrassende wendingen, leunend op de strakke beat van elektronica, drums en bas. De bezielende solo’s op geprepareerde trompet van Flink fungeerde niet zelden als thema, een spannende trip van sounds waarin met name de saxofonisten Milan Bonger en Ben van den Dungen zich solistisch mengden. Energie als basis, dynamiek het resultaat.


Milan Bonger, Arthur Flink en Ben van den Dungen. In het midden een projectie van een Vjay voorzien van een tweet.

De band paste naadloos in het decor van visuals die herinnerden aan de waterige diashows uit de hippietijd eind jaren zestig van de vorige eeuw. Het is daarom jammer dat de Vjays slechts aandacht hadden voor hun eigen inbreng en al kakelend het concept om zeep hielpen.

‘Een uitgaansavond met swingende live muziek’ is nog een uitgangspunt van Vjazz, dat zijn tweede seizoen beleeft van telkens vier concerten. Met de dansbare muziek van State of Monc en met de beats van de Jazzjunkies werd die formule succesvol ingevuld. Mochten de Vjays (en Academie voor Beeldende Kunst aanhang) in plaats van eigen feestje vieren professioneler met hun vak omgaan, zou ook de kennismaking met jazz door jongeren kansrijker zijn.


© Jazzenzo 2010