Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Judith Berkson - Oylam

CD-RECENSIE

Judith Berkson - Oylam
bezetting: Judith Berkson; zang, piano, Wurlitzer, Fender Rhodes, Hammond
opgenomen: april 2009
release: 2010
label: ECM Records / Challenge
tracks: 14
tijd: 49.09
website: www.judithberkson.com - www.ecmrecords.nl
myspace: www.myspace.com/judithberkson
door: Mischa Beckers


Op haar debuutalbum ‘Lu-Lu’ combineerde Judith Berkson al onder meer originals, jazzstandards en Schubert. Onlangs kwam opvolger ‘Oylam’ uit en daarop verbreedt Berkson het scala: meer experimentelere stukken en - ze werkt ook als cantor in New York – cantoriale, Jiddische muziek. Een bonte verzameling muziek?

Nee, eerder een fascinerende combinatie, door Berkson in eigen stijl tot een passend geheel gesmeed. Op lyrische wijze herleidt ze Porter’s ‘All of you’ tot de kale essentie of brengt ze Schubert’s ‘Der Leiermann’. Berkson is een fenomenale stemkunstenares en een begenadigd pianiste. Impressionistisch aan de ene kant, onvoorspelbaar met onnavolgbare wendingen aan de andere kant. In de meer experimentele stukken wisselt ze hoekige rustige partijen met de linkerhand af met razendsnelle loopjes rechts en een daarmee harmoniërende zanglijn die grote intervalsprongen maakt, in evenzo hoog tempo, er bovenop. In ‘Mi re do’, met een soort walking bass onder een set staccato gespeelde dissonante akkoorden, draait ze het weer om.

Dramatisch en vooral spiritueel klinkt ze in het gebed ‘Ahavas Oylam’, begeleid op orgel en in de Yiddish folk song ‘Hulyet, Huylet’. Die laatste met driestemmige a capella harmonieën. Een album met vele lagen en verrassingen, ook al speelde en zong ze het solo in.


© Jazzenzo 2010