Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Dennis Rea – Views From Chicheng Precipice

CD-RECENSIE 

Dennis Rea – Views From Chicheng Precipice
bezetting: Dennis Rea gitaren, melodica, Naxi jaw harp, kalimba, dan bau; Alicia Allen viool, Ruth Davidson cello; Caterina De Re zang; James DeJoice basfluit, bamboefluit, basklarinet; Stuart Dempster trombone; Elizabeth Falconer koto; John Falconer shakuhachi; Greg Campbell, Will Dowd, Jay Jaskot en Paul Kikuchi slagwerk en percussie; Kevin Millard baliset
opgenomen: 2006/2007 Spike Haus Studio. Seattle, 2007/2008 Jack Straw Productions, Seattle
release: 2010
label: Moonjune Records
tracks: 5
tijd: 49.56
website: www.moonjune.com -  www.dennisrea.com
door: Rinus van der Heijden

Als de cd pas drieëneenhalve minuut in de cd-speler ligt, is het concept reeds voorbij gekomen: traditionele Oostaziatische muziek, klassiek, (kamer)jazz en rock hebben in die korte tijd de belangstelling van de luisteraar volop gewekt. Maar je hebt een hele cd nodig om de verbazing die je treft, te kunnen verwerken. Want het is niet mis wat de vijftiger Rea op een haast voor de hand liggende manier aan culturen weet te integreren. Deze cd is het perfecte voorbeeld van hoe fusionmuziek zou moeten klinken.

De Amerikaanse gitarist Dennis Rea draait al jaren mee in het internationale muziekcircuit, maar is slechts in kleinere kring bekend. Toch speelde hij met bekendheden als het Sun Ra Arkestra, Pearl Jam, Ministry, King Crimson en landgenoot Han Bennink. Van 1989 tot 1996 verbleef de Amerikaan veelvuldig in China en Taiwan en zag hij kans zich de cultuur van landen als China, Japan, Korea en  Vietnam grotendeels eigen te maken. Zijn visie op hun muziek is op diverse platen vastgelegd.

Nu is er ‘Views From Chicheng Precipice’, Rea’s (voorlopige) ode aan de muziek van Oost-Azië. Je weet niet wat je hoort: het album bevat de voor westerse oren ‘vreemde’ muziek van Aziatische culturen, maar Dennis Rea maakt haar vrij toegankelijk door er zijn eigen ervaringen plus de verworvenheden van westerse culturen aan te verbinden. Het ene moment waan je je op de rijstvelden van Vietnam om kort daarna naar een salonconcert in het rijke Westen te worden verplaatst.

De authentieke klanken van de dan bau (Vietnamese monochord), koto (Chinees/Japans snaarinstrument), kalimba (duimpiano) en shakuhachi (Japanse bamboefluit) worden afgezet tegen een viool, cello, basklarinet, veel slagwerk en percussie en uiteraard de gitaren van Dennis Rea. Ingetogen kamerjazz kan exploderen in volstrekt vrije improvisaties, muziek uit de Tang Dynastie wordt geplaatst naast Wenchang, een soort dadaïstische literatuurvorm. De stem van zangeres Caterina De Re is niet van de typisch Chinese zangtechniek, met ijle en hoge stemvoorkeuren, te onderscheiden.

‘Views From Chicheng Precipice’ is een prachtalbum, dat je doet snakken naar eerder werk van deze Amerikaanse fusionmusicus.


© Jazzenzo 2010