Musicus Eric van der Westen: gids bij Muzieklab Brabant
INTERVIEW
door: Rinus van der Heijden
“Ik wil afgestuurde studenten slimheid bijbrengen hoe om te gaan met instanties of mensen waar geld is te halen.” Foto © Marc van Vugt
Als hij zelf twintig jaar geleden de kans had gehad, had hij die met beide handen aangegrepen. Nu de mogelijkheden zich aandienden om aankomende musici professioneel naar een loopbaan te begeleiden, aarzelde contrabassist/bandleider/componist Eric van der Westen geen moment. Sinds kort is hij producent en projectleider bij Vers, een initiatief van Muzieklab Brabant, gevestigd in Tilburg.
Muzieklab Brabant streeft er onder meer naar muzikale zaken in de markt te zetten, die anders zijn. Een onderdeel daarvan is mensen voor te bereiden op de beroepspraktijk. Dat gebeurt via Vers, een talentontwikkelingsplek, waar jonge, net afgestudeerde studenten de mogelijkheid krijgen kennis te maken met projectmatig werken en hen de kans wordt geboden een artistieke uitdaging aan te gaan. Nadat de Bossche musicus en componist Bart van Dongen Vers op de kaart had gezet, stopte hij onlangs met dit project. Eric van der Westen is zijn opvolger.
“Ik heb werk genoeg, teveel eigenlijk om dit er nog bij te doen”, zegt de Tilburgse contrabassist. “Toen Muzieklab Brabant me belde dacht ik: geen tijd. Van de andere kant miste ik de structuur van besturen. Daar maakte ik kennis mee toen ik in de programmaraad van muziekpodium Paradox zat. Muzieklab Brabant gaf me nu de kans die bestuursstructuur weer op te pikken en dus heb ik ja gezegd. Ik werk er nu twaalf uur per week.”
Zijn contract bij Muzieklab Brabant botst niet met zijn andere werkzaamheden. “Vanaf december ben ik naast het spelen van muziek – nog altijd het allerliefste wat ik doe - actief met onder meer de door mij ontwikkelde software Netmuzz die muzikanten in staat stelt vanaf verschillende lokaties met elkaar te spelen. Een deel van dit werk heb ik via internet gedetacheerd. Dat is simpel: je zoekt iemand die wat jij doet op het gebied van computers even goed kan.”
Aspiraties
Het werken voor Vers sluit goed aan bij de aspiraties die Eric van der Westen heeft. “Ik werk allang met mensen die inmiddels een goede professional zijn geworden: Mete Erker, Louk Boudesteijn, Guido Nijs, Aron Raams en momenteel Bram Stadhouders om er een paar te noemen. Bovendien ben ik wat zakelijker dan de gemiddelde artiest. Voor de cultuurarme zakenwereld – vooral en alleen maar geld verdienen - ben ik niet gemaakt, maar ik heb wel inzicht gekregen hoe een kleine organisatie in de cultuursector werkt.”
Het werk bij Vers sluit hier mooi op aan, vindt Eric van der Westen. “Muzieklab Brabant heeft een enorme metamorfose ondergaan. Het is een kleine organisatie die door hervormingen nu heel wat elan heeft gekregen. Studenten die van het conservatorium komen of van een academie kunnen mij aanklampen en hun idee aan mij voorleggen. Ik doe de voorselectie en draag het idee voor aan een commissie, die het vervolgens kan honoreren. Per project is tienduizend euro beschikbaar. Ik toon de studenten hoe ze hun idee in een projectvorm kunnen gieten. Door het hele traject heen, gids ik hen. Alleen creatieve geesten kunnen zo anderhalve step zetten naar een professionele toekomstdroom. Het is zó belangrijk dat je mensen leert voor te bereiden op de beroepspraktijk. Hen slimheid bijbrengt hoe om te gaan met instanties of mensen waar geld is te halen.”
“Wij laten ze zien hoe dat moet. Bovendien krijgen de mensen veel kansen, omdat Muzieklab Brabant samenwerkt met een groot aantal andere instanties: de festivals November Music en Cross-Linx, de podia Plaza Futura en Paradox en mogelijk in de nabije toekomst met theaterfestival Boulevard.” Rechtstreekse springplanken derhalve voor Vers-deelnemers.
Zijn jarenlange ervaring als beroepsmusicus heeft Eric van der Westen geleerd hoe geniepig de wereld van de kunsten in elkaar zit. Hoe instanties elkaar de hand boven het hoofd houden, hoe vriendjespolitiek hoogtij kan vieren. Ook hier wil hij bij Vers de vinger aan de pols houden. “Door mijn lange betrokkenheid bij Paradox heb ik in de smiezen gekregen hoe organisaties werken. Ik denk dat ik hierdoor aanzienlijk formeler kan zijn dan mijn voorganger Bart van Dongen. Ik houd heel erg van het werken met protocollen. Als je een goed systeem ontwerpt, zou ik morgen zo kunnen opstappen en kan een ander het naadloos overnemen.”
Provincie
Eric van der Westen ziet zijn werkterrein heel wat breder dan de stad Tilburg. “Ik vind het leuk en belangrijk voor de stad en ook voor de provincie dat muziek, of het nu pop is of niet, alternatieve muziek, impro en ook beeldende kunst wordt gedragen door mensen die daar hart voor hebben. Dat ménsen die dingen maken en niet organisaties. Ze doen vaak hun stinkende best het hoofd boven water te houden. In Brabant is sprake van een actieve cultuursector. Maar als je daar niet zorgvuldig mee omgaat, kan hij over een paar jaar een zachte dood sterven.”
Wat voor de gehele muziekbusiness geldt is, dat grenzen tussen verschillende genres steeds meer vervagen. “Je ziet dat voor alternatieve muzieksoorten wel markten bestaan, maar dat die gekoppeld moeten worden”, vindt Eric van der Westen. “Mensen van podia die programmeren maken zich daar hard voor. Mensen die al een voorbeeld zijn, moeten beslist kunnen blijven werken. Het is echter zeker zo belangrijk dat mensen die van een conservatorium komen, kunnen blijven doorgroeien”, zo motiveert hij nogmaals het belang van Vers.
- Zondag 19 april vinden in De Toonzaal in Den Bosch vanaf 20.30 uur drie Vers-concerten plaats: Woody Veneman & The Legend of ST. Cordell, Paul Zoontjens & Sloganized, Jarno van Es & Lucide ende Koningh
- Een Vers-seizoen loopt van september tot september. De inschrijftermijn voor het nieuwe seizoen is verschoven van 1 mei naar 1 juni. Mail naar ericw@muzieklab.com of bel naar 013-5455401 om samen een plan te maken.
- VERS - Muzieklab Brabant - Eric van der Westen