opgenomen: november 2005
release: 2008
label: Double Moon Records
tracks: 9
tijd: 53.45
door: Mischa Andriessen

Grootspraak is een blijvende erfenis uit de beginjaren van de jazz. Om boven te komen drijven in het enorme aanbod van getalenteerde muzikanten en niet onopgemerkt te blijven, kan een beetje borstklopperij geen kwaad. De titel en hoesfoto op de tweede cd van de Duitse saxofonist Ignaz Dinné stralen een niet stuk te krijgen zelfverzekerdheid uit. Dat dit onwankelbaar vertrouwen in eigen kunnen wel ergens op gebaseerd is, bewijst het meespelen van Ron Carter en Pete Rende, een niet alom bekende maar zeer geïnspireerd spelende toetsenist.

Doordat de titel “The next level” vernieuwing dan wel een ongekende virtuositeit suggereert, valt de cd meteen wat tegen. De muziek wordt vlekkeloos uitgevoerd, maar is uiteindelijk tamelijk alledaags. Dinné is een zeer kundige blazer die in het hoge register echter toch wat benepen klinkt en zijn sound en spel kunnen helaas niet heel opmerkelijk worden genoemd.

Goed gespeelde mainstreamjazz met een paar aardige eigen nummers en goed gelukte, maar weinig gedurfde vertolkingen van bekende nummers van Monk en Ellington. Beste stuk is “The Twisting path”, geschreven door Rende en door hem samen met de Portugese gitarist André Fernandes eigenlijk ook al eens beter uitgevoerd. De in dat nummer verbeelde kronkelweg laat precies horen wat Dinné op deze tweede cd ontbeert; de durf om het gebaande pad te verlaten en op zoek te gaan naar, inderdaad, het volgende niveau.