Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

De Bende van Drie - Stromen

CD-RECENSIE

De Bende van Drie - Stromen
bezetting: Onno van Swigchem, alt- en baritonsaxofoon; Pieter Jan Cramer van den Bogaart, accordeon; Dion Nijland, contrabas
opgenomen: 9, 10 en 11 november 2006 in Sing Sing Studio Metslawier
release: 2008
label; LopLop Records
tracks: 10
tijd: 57.57
website: www.debendevandrie.nl - www.loplop.nl
door: Rinus van der Heijden


Jazz heeft in relatief korte tijd grote veranderingen doorgemaakt. Daar is niets nieuws mee gezegd. Maar als je er als musicus in slaagt om al die veranderingen in jouw muzikale concept mee te nemen en daarbij ook nog slaagt de grondbeginselen van jazz vast te houden, dan lever je een enorme prestatie.

De Bende van Drie is dat gelukt. En hoe! Het begint al met het gekozen instrumentarium: alt- en baritonsaxofoon, accordeon en contrabas. Met zo´n bezetting mag je gaan denken aan iets van kamermuziek, of de hoek van de folkmuziek in je gedachten nemen, of lichte amusementsmuziek. Doe dat gerust, het klopt allemaal, maar voeg er ook musette, klezmer, Tibetaanse bovenzang, études, swing, improvisatie en jawel, ook jazz aan toe. Dan heb je een heel klein beetje een idee, waar deze muziek in uitmondt. Een heel klein beetje, want De Bende van Drie is er op bewonderenswaardige manier in geslaagd laag na laag aan te brengen, verrassing op verrassing te stapelen, onbekende zaakjes onderhuids te laten bloeien en vooral de muziek zo transparant als maar mogelijk is, te laten blijven. Het goochelen met allerlei stijlen, uiterst vakkundig in het totaalconcept neergelegd, getuigt van een diep inzicht in muzikale technieken. Die worden tot aan de bovengrens aangesproken. Vandaar waarschijnlijk ook dat het album de titel ´Stromen´meekreeg. Dat woord kun je op twee manieren uitleggen: de muziek laten stromen of stromen vervangen door stijlen. Het een vult overigens het ander aan.

En het resultaat? Nieuwe jazz. Jazz zoals die halverwege 2008 moet klinken. Zomaar, op een steenworp afstand van onze voordeur op deze schitterende cd vastgelegd.


© Jazzenzo 2010