bezetting: Marzio Scholten – gitaar, Floris van der Vlugt – tenor- en sopraansaxofoon, Lucas Dols – bas, Bob Roos – slagwerk, Randal Corsen – piano (1, 3 & 4)
opgenomen: 18, 19 oktober 2007
release: 2008
label: O.A.P. Records
tracks: 8
tijd: 62.50

Niet voor niets werd de groep rondom gitarist Marzio Scholten (1982) vorig jaar door Stichting Jazz Nederland uitgeroepen tot een van de meest veelbelovende bands van Nederland. Scholten immers, bezit een doortastend schoon gitaargeluid waarmee hij moeiteloos en vol van kleur zijn visie loslaat op verschillende stijlverwanten.

In de acht door Scholten geschreven composities, flirt de gitarist op zeer intense en volwassen wijze met bebop, fusion en jazzrock. Niet alleen is Scholten een uitmuntend solist die in heldere verhaallijnen doordrenkt van emotie indruk maakt, ook de vernuftig originele composities, wisselend van sfeer en doortimmerd uitgewerkt, hebben een duidelijke signatuur; fijngevoelig, welluidend en fris, soms hachelijk maar altijd doeltreffend en toegankelijk. Daarbij laat Scholten zich leiden door een ijzersterke band met hoogstandjes op sopraan van Floris van der Vlugt en van pianist Randal Corsen die de muziek nóg breder maakt dan deze al is.

Scholten, die in Nederland studeerde bij onder andere Jesse van Ruller en in het buitenland masterclasses volgde bij Kurt Rosenwinkel, John Scofield, Chris Potter en Pat Martino liet zich uiteraard inspireren door zijn voorbeelden. Echter, visie, een verbazingwekkende rijpheid, dosering van het materiaal en een grote doordachtheid in de composities maken van Motherland een formidabel debuutalbum geheel op conto van Scholten. Het nog jonge Nederlandse label O.A.P. Records bracht het album uit en tekende wederom voor een prachtig geluid.