Komen al deze eindeloze mogelijkheden uit een lullig rugzakje?
Trio Roberts/Stetch/Black start in Tilburg wereldtournee
CONCERTRECENSIE. Trio Hank Roberts, John Stetch, Jim Black. Paradox Tilburg, 19 januari
beeld: Marcel Mutsaers *
door: Rinus van der Heijden
Een trio rond de Amerikaanse cellist Hank Roberts, dat tot op heden een gitarist in zijn midden had, is in nieuwe samenstelling begonnen aan een wereldtournee. Die startte in Tilburg met de kennismaking met nieuwkomer John Stetch. Een onverdeeld genoegen.
Een weergaloos optreden van het trio John Stetch, Jim Black en Hank Roberts in de Paradox in Tilburg.
Het trio, waarin ieder bandlid een evenredig aandeel opeist, kent en benut eindeloze mogelijkheden. Instinctief geïmproviseerde passages en gecomponeerde delen volgen elkaar op. Amerikaanse countrymuziek, jazz, tegen Broadway aanleunend, gemakkelijk binnenkomend liedmateriaal, Arabische en oosterse citaten, eigentijds gecomponeerde en geïmproviseerde muziek, klassiek; het wordt allemaal driftig dooreen geroerd. Voeg daarbij verstorend slagwerk, klimmende toonreeksen op piano en cello en tegen de logica ingaande cello-exercities en je krijgt enigszins een beeld van de zinnenprikkelende capriolen van het drietal.
Misschien moet je het concept van het trio vangen onder de noemer kamermuziek, maar daarmee doe je dan in elk geval slagwerker Jim Black ernstig tekort. Deze musicus is ongrijpbaar als het zijn rijke fantasie betreft. Hij schakelt zonder remmingen door van oorverdovende improvisaties naar zoet-zachte, weldoordachte strelingen op bekkens en trommelvellen. En ook Mark Roberts, die niet alleen visueel maar ook uitvoerend de meeste aandacht opeist, valt niet altijd binnen het kader van kamermuziek. Hij strijkt dat het een lieve lust is, maar in een milliseconde vervolgt hij hevig plukkend de ideeën die hij op dat moment uitwerkt. Het kwam tijdens dit concert regelmatig voor dat een gestreken melodie op de cello pardoes in een jazzy geplukte solo tuimelde.
Bij het Roberts Trio kan het gebeuren, dat een liedje wordt neergevlijd met lange halen op de cello, met daarachter het nooit verwachte slagwerk van Jim Black, waaruit als een krokus een zachte pianosolo oprijst, om zich vervolgens geheel onaangepast over de muziek uit te spreiden. Het zijn juist deze fricties die de muziek van het trio naar een hemelshoog plan tillen.
Er zaten volop magische momenten in het concert. Een ritmisch stuk, waarin Jim Black drie trommelstokken in de rechterhand had met naast hem een zwaar aangestreken cello op de bassnaren, waarna Roberts razendsnel wist te ontsnappen naar de overige snaren, was er zo een. Een ander toen Jim Black met een drumstok langs de rand van een bekken streek, wat het geluid van een strijkinstrument voortbracht en zo weerklank gaf aan de gestreken passages van de cello.
De piano, met daarachter het aanstormende talent én nieuw bandlid John Stetch, leek tijdens het eerste deel van dit optreden een dienstbare rol te leveren. Maar in de tweede set ontpopte Stetch zich als een niets ontziende Afghaanse krijgsheer. Zeker toen hij de klep van de piano verwijderde, die liefdevol op de vloer legde en met de anderen in de duistere wereld van niet vermoede klanken afdaalde. Laat die man maar, was de onontkoombare gedachte die dit alles opriep.
Want ook hierin zijn de drie Amerikanen ijzersterk: schakelen van de entertainmenttraditie die hun vaderland opbouwde, naar de wereld van klankexperimenten. Zo marcheerde het trio naar het kolkend eindpunt van het concert: Roberts die met adembenemende snelle roffels op klankkast en snaren van zijn instrument de anderen mateloos uit hun tent lokte. Om dan na afloop beleefd naar het publiek te buigen, een lullig rugzakje om te hangen en weg te wezen. Die broodmagere, kleurloze man, die je op straat zomaar voorbij zou lopen, maar hier in Paradox een droomwereld kwam bouwen, waarbij hij als hij met zijn handen niet duidelijk genoeg was, de laatste uitleg gaf met zijn broze zangstem.
- Hank Roberts - Jim Black - John Stetch
- * Archiefbeeld © Marcel Mutsaers, behalve foto John Stetch © onbekend.
Vrijkaarten SJU
Het trio Hank Roberts, John Stetch, Jim Black treedt op woensdag 26 januari op in
SJU Jazzpodium in Utrecht. Jazzenzo verloot onder zijn lezers 3 x 2 vrijkaarten voor dit concert. Stuur een mail naar jazzenzo.nieuwsbrief@gmail.com onder vermelding van naam en woonplaats, en loot mee!
Winnaars krijgen uiterlijk zondag 23 januari via de e-mail bericht.
Beste Rinus,
Jouw recensie is mij uit het hart gegrepen. Prijs me gelukkig dat ik erbij was. En niet meer aan anderen hoef uit te leggen waarom ik het zo goed vond. De drummer speelt in december van dit jaar weer in Paradox met de formatie Endangered Blood.
Nogmaals mijn complimenten.
Joop Crombach
joop crombach (E-mail ) - 21-01-’11 10:58