bezetting: Wayne Henderson, trombone; Wilton Felder, tenorsaxofoon; Joe Sample, piano; ‘Six’ Hooper, slagwerk. Gasten: Arthur Adams, (bas)gitaar; Freddie Robinson, gitaar
opgenomen: 1970 in Wally Heider Studio Los Angeles
release: 1970 (lp), 2008 (cd)
label: Verve / Challenge Records
tracks: 10
tijd: 39,08

Soms rechtvaardigt het een album te bespreken, dat decennia eerder voor de eerste keer is uitgebracht. Zelfs in een tijdperk, waarin de muziekliefhebber wordt overspoeld met nieuwe cd’s. ‘Old Socks, New Shoes… New Socks, Old Shoes’ van The Jazz Crusaders is er zo een. Niet omdat de groep rond trombonist Wayne Henderson op de volgende platen nog slechts The Crusaders heette, ook omdat dit album een ander keerpunt in haar carrière betekende: van hard-bop evolueerde de groep naar soul-jazz en dat is op deze plaat al goed te horen.

‘Old Socks, New Shoes…’ kwam in 1970 oorspronkelijk uit bij het label Chisa, dat onder de hoede was genomen door Motown Records. Die laatste naam duidt al aan waar je The Jazz Crusaders kunt onderbrengen: soul. Om dat geluid te benadrukken nodigde het kwartet basgitarist Arthur Adams en gitarist Freddie Robinson uit, die knallende accenten plaatsen en zich al een beetje aandienen als boodschappers van de latere funkjazz. Met de vette funkakkoorden van pianist Joe Sample wordt in het openingsstuk ‘Thank You’ al meteen de toon gezet.

De muziek van The Jazz Crusaders kenmerkt zich altijd door het streven naar behoud van melodie. Hier is het niet anders. Prachtig is de Beatles-versie van ‘Golden Slumbers’, met daarin knap verwerkt ‘Carry That Weight’. Zoals het in de traditie van de jaren zeventig met fusionbands betaamt, is het hier ook dansen geblazen. Daarvoor wordt volop gelegenheid geboden. ‘Old Socks, New Shoes… New Socks, Old Shoes’ geeft een mooi tijdsbeeld van fusion, dat nu eens niet wordt gedomineerd door jankende gitaren uit de popmuziek. De blazers leggen vooral een directe lijn met soul, een directer broertje van de jazz. Alleen dat al verplicht tot heruitgave van dit album.