opgenomen: 7-9 september 2007
release: 2008
label: Material Records
tracks: 10
tijd: 55.55
door: Mischa Andriessen

Eindelijk is hij er dan de debuut cd van Joris Roelofs, een van de grote talenten van de Nederlandse jazz. “Introducing Joris Roelofs” is als titel aangenaam bescheiden, maar misschien ook wel een stiekeme hint naar Roelofs’ ambities, want menig groot jazzmusicus doopte zijn eersteling “introducing…” denk maar aan Wayne Shorter.

Zoals dat gebruikelijk is op een debuut, bevat Roelofs eerste een staalkaart van zijn kunnen. Een bijna klassieke, maar gloedvolle vertolking van “I fall in love too easily”, Warne Marsh’ “Background music” om de virtuositeit te etaleren en naast stukken van onder meer Dave Holland en Hoagy Carmichael ook een aantal eigen composities dat beslist niet tot het oninteressantste materiaal op deze cd hoort.

In al die stukken komt Roelofs naar voren als een technisch zeer begaafd musicus met als sterkste punt een prachtige, zangerige toon. Hij is bovendien een speler die als solist de melodie als een verhaallijn in zijn hoofd houdt. Dat geeft zijn muziek een prettige helderheid die knap contrasteert met de complexe ritmes die worden gespeeld. Roelofs heeft voor zijn debuut de beschikking gekregen over hoogstaande muzikanten. Pianist Aaron Goldberg heeft nu en dan de neiging om te veel de voor de hand liggende weg te kiezen, maar Penman en Hoenig zijn precies wat Roelofs nodig heeft; musici die voor een stevige drive kunnen zorgen zonder daarmee alle ruimte dicht te spelen. Een enkel stuk op de cd is meer knap dan boeiend, maar het overgrote deel getuigt op indrukwekkende wijze van Roelofs volwassen talent.