bezetting: Palle Dahlstedt en Per Anders Nilsson elektronica
opgenomen: augustus 2007
release: 2008
label: LJ Records
tracks: 14
tijd: 62.03

Jazzenzo heeft niet de gewoonte slechte of oninteressante cd’s te bespreken. Dat is zonde van de tijd. Toch maken we met de bespreking van deze cd van duo pantoMorf een uitzondering. Niet dat deze twee Zweedse elektronicamusici een slechte plaat hebben afgeleverd. Wel omdat al bij het beluisteren van de eerste klanken de vraag rijst: waarom is deze muziek vastgelegd?

Elektronische muziek stamt al uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Philips in Eindhoven had zelfs een speciaal ingerichte studio, waar klankkunstenaars naar harte konden experimenteren met radio’s, buizenversterkers en wat al niet meer. Uit die experimenten ontstond een eigen muziekstijl, die door onder andere elektronicapionier Karlheinz Stockhausen werd vormgegeven. In Nederland hielden zich ook verscheidene componisten met deze stijl bezig, onder wie in de jaren zeventig Michael Waisvisz met zijn beroemde kraakdozen.

Elektronische muziek is interessant als je als toehoorder visueel getuige kunt zijn van de verrichtingen van de uitvoerders. Hoewel er veel op plaat is vastgelegd, is het slechts sommigen gelukt er een markt voor te vinden. Ga maar eens een uur lang alleen maar gekraak, gepiep en gesis beluisteren. Je moet er een hoge acceptatiegrens voor hebben.

De beide musici van duo pantoMorf, Palle Dahlstedt en Per Anders Nilsson noemen hun muziek elektronische vrije improvisatie. Hun verrichtingen worden opgeslagen in de Nord Modular G2. Ze benadrukken dat de elektronische instrumenten die ze beroeren, slechts reageren op vingerbewegingen. Geen beweging, dan ook geen muziek. Deze plaat druipt ongetwijfeld van de goede bedoelingen, de musici zijn ervan overtuigd dat ze nieuwe elementen toevoegen aan elektronische muziek. Maar de luisteraar? Hij hoort al decennialang alleen maar een tomeloze brij van kraken, piepen, janken, vervormen en sissen. Hier is het niet anders, een uurlang. Je gaat deze muziek niet draaien om te ontspannen of lekker te luisteren. Kennelijk is zij alleen maar geregistreerd voor de uitvoerenden zelf of gelijkgestemde geestverwanten.