Driemaal in de rondte met Farmers Market
CONCERTRECENSIE. Paradox Tilburg, Festival Accordeonslag, Stian Carstensen & Farmers Market, 21 maart 2008
beeld: Stef Mennens
door: Erno Elsinga
‘Surfin’ USSR’. Zo luidt de titel van het zojuist verschenen album van Farmers Market, de Noorse ‘speed balkan boogie-groep’ van frontman Stian Carstensen. Door de opzwepende balkanritmen van een surfsausje te voorzien, zorgde Farmers Market in Muziekpodium Paradox in Tilburg voor een verrassend concert, dat voorafgegaan werd door een soloperformance van Carstensen op de knoppenaccordeon.
Stian Carstensen en saxofonist Trifon Trifonov vormen de spil van Farmers Market
Verrassend was ook het telkens weer opdoemen van populair repertoire uit de jaren tachtig, toen de disco hoogtij vierde en melige rocksongs de hitlijsten torpedeerden. Die toon werd al gezet door Carstensen tijdens zijn twintig minutendurende solo-optreden en hij het publiek vroeg de meest wanstaltige jaren tachtig hit te noemen plus vier landen. Vervolgens weerklonk op virtuoze wijze uit Carstensens accordeon ‘The Final Countdown’ in het Noors, Duits, Bulgaars en Chinees. Ook een improvisatie op God save the Queen en draaiorgelversies van ‘Schipper mag ik overvaren’ en ‘Tulpen uit Amsterdam’ geselde Carstensen uit zijn knoppeninstrument, tot groot vermaak van het publiek.
De lijn van onvoorspelbaarheid werd door Farmers Market voortgezet door in hoog tempo te goochelen met muzikale sferen. Van balkan tot rock, van surf tot disco tot en met een melig gezongen country-achtige ‘All of me’ aan toe: Farmers Market slingerde het publiek driemaal in de rondte.
Smaakmaker was wederom Stian Carstensen die niet alleen de accordeon beroerde maar ook gelikte surfsounds uit zijn pedal steel gitaar trok en imponeerde op kaval. Indrukwekkend waren zijn kunsten op deze niet alledaagse, uit de Balkan afkomstige hees klinkende fluit. Vooral een duo-passage met de Bulgaarse saxofonist Trifon Trifonov (de enige niet-Noor uit het gezelschap) weerklonk zo intiem dat je in de zaal van Paradox een speld kon horen vallen.
Stian Carstensen, Finn Guttormsen, Nils Olav Johansen, Jarle Vespestad
Farmers Market staat al zo’n dik vijfentwintig jaar garant voor spektakel. Dat is op ‘Surfin’ USSR’, dat veelzeggende titels bevat zoals ‘Meanwhile back at the Agricultural Workers Collective’ en Ladyboy’s Night at the Cultural Relativism Saloon’, niet anders. Door het aanstekelijke en bruisende repertoire van deze plaat tijdens het concert met regelmaat te laten infiltreren in de muziek van de jaren tachtig, maakten zij dat decennium belachelijk, maar diende het ook als kapstok om eens flink, en weer eens op andere wijze, loos te gaan.
Menig discokraker kwam in flarden voorbij, met als hoogtepunt het door The (Michael) Jacksons vermaard geraakte ‘Blame it on the Boogie’ waarbij het publiek het maar niet lukte om in de maat te klappen vanwege de voortdurende tempowisselingen zonder dat het uit de bocht vloog.
De luid bejubelde toegiften van Farmers Market bestonden uit onvervalste speed balkan boogie en vormden de apotheose van een gedenkwaardige avond waarin dynamische up-tempo stukken vol ritmeschakeringen de ingrediënten feest, virtuositeit en humor onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Dat daar maar geen einde aan kwam, bleek toen ruim na het concert Stian Carstensen in een half leeggestroomde zaal terugkeerde om er tot in de kleine uurtjes te spelen met piano-accordeonist Stanislav Jusufovic, een Servische student aan de Fontys Conservatorium in Tilburg en derde prijswinnaar van het belangrijkste internationale concours voor accordeon ‘de Coupe Mondiale’ in Asker (Noorwegen). Farmers Market bleef daardoor nog heel lang open.
- Farmers Market website