Piet Noordijk speelt Charlie Parker met strings op nieuw album

CONCERTRECENSIE. Piet Noordijk Quartet, De Spiegeltent Gouda, 1 maart 2009
beeld: Hermen Buurman
door: Jan Horstink

Nog voor de zomer van dit jaar komt er een gloednieuw album met cd en dvd uit van Piet Noordijk. De nestor van de Nederlandse bebop speelt daarop nummers van Charlie Parker, begeleid door de strijkers van het Metropole Orkest, The Metropole Strings. De ritmesectie bestaat uit de vaste pianist van het orkest Hans Vromans, bassist Frans van Geest en drummer Marcel Serierse.

Het Piet Noordijk Kwartet afgelopen zondag in Gouda, met slagwerker Joost Patocka, bassist Ruud Jacobs en pianist Peter Beets

Met dit nieuwtje kwam de grootmeester van de altsax afgelopen zondagmiddag tijdens zijn concert in de Goudse Spiegeltent. Daar bewees de bijna 76-jarige muzikant nog maar eens dat hij niet alleen nog voldoende lucht heeft voor een lange reeks adembenemende solo’s, maar dat hij ook nog vol nieuwe plannen zit. Het is eigenlijk een cliché, maar muziek houdt de mens jong en bebop houdt hem blijkbaar ook nog in een super conditie. Althans, voor Piet Noordijk gaat dat zonder meer op.

In zijn inmiddels zestigjarige loopbaan speelde Noordijk met Amerikaanse jazzgrootheden als Thad Jones, Ben Webster, Clark Terry, Ray Brown, Wynton Marsalis, Benny Carter, Dexter Gordon, Lee Konitz en talloze anderen. Op de vorig jaar verschenen jubileum-cd speelt hij met een uitgebreid gezelschap Nederlandse jazzmusici in wisselende samenstellingen, van de oude meester op de contrabas Ruud Jacobs tot de jongste lichting van onder anderen trompettist Rik Mol. In 2008 werd Noordijk ook vereerd met twee belangrijke prijzen: de Blijvend Applaus Prijs en de Edison voor zijn gehele oeuvre.

In Gouda werd hij begeleid door een vertrouwd trio: Ruud Jacobs, Peter Beets en Joost Patocka. De laatste twee zijn ook op het jubileumalbum te horen. Veel Dizzy en Charlie deze middag, want bebop blijft Noordijks hardcore. Toch gaan nummers als 'Pete’s Groove' in een lekker shuffletempo niet gauw vervelen. Dat geldt ook voor de strak swingende versie van 'Just Friends' en een stampend 'Don’t get around much anymore'. Piet Noordijk is nog steeds Neerlands snelste ‘kleppenfietser’. Peter Beets doet daar overigens op de pianotoetsen nauwelijks voor onder. Hij verraste met een echte stride tijdens een van zijn solo’s.

“Op het North Sea Jazz gaan we met nog een project van start,” vertelde Noordijk in de pauze van het concert, nippend aan zijn maltbiertje. “We gaan vanaf 12 juli een toer maken met de Beets Brothers. Niet alleen Peter en zijn broer Marius op de bas zijn van de partij, maar ook de derde broer Alexander. Die jongen speelt fantastisch tenorsax! Eric Ineke verzorgt het slagwerk. We kijken er nu al naar uit. Verder draaien we vanaf  2010 ook weer mee in de Jazz Impuls Tour.”

Over de prijzen die hem vorig jaar ten deel vielen, wilde hij ook nog wat kwijt. “Ik ben er hartstikke trots op. Weet je wat ik alleen zo jammer vind? Dat er zo weinig publiciteit uit voortkwam, terwijl we dat in de jazzwereld nou juist zo hard nodig hebben!” Aan het gemiddeld duidelijk wat oudere publiek in de Spiegeltent lag het in elk geval niet. Dat reageerde enthousiast op de geoliede uitvoeringen van ijzersterke nummers als 'Body and Soul' en 'Caravan'.