Amsterdam Jazz Trio & Boris van der Lek - Live from het Volkskrantgebouw
LP-RECENSIE
Amsterdam Jazz Trio & Boris van der Lek - Live from het Volkskrantgebouw
bezetting: Boris van der Lek tenorsaxofoon, Jochem Braat piano, Adrie Braat contrabas, Tijn Jans drums.
opgenomen: 11,18 en 25 november 2021
uitgebracht: januari 2024
label: Old Amsterdam Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 45’60
website: amsterdamjazztrio.com
door: Cyriel Pluimakers
Het Amsterdam Jazz Trio bestaat uit drie eigenzinnige musici die de jazztraditie omarmen: pianist Jochem Braat, zijn vader contrabassist Adrie Braat en drummer Tijn Jans. Het imposante American Songbook vormt hun leidraad. Samen met de uit Den Haag afkomstige tenorsaxofonist Boris van der Lek, ‘The Breeze’, maakten ze in november 2021 hun inmiddels tweede album in het bekende Amsterdamse Volkskrantgebouw aan de Wibautstraat. De eerste productie van het Amsterdam Jazz Trio, ‘Come Fly With Me’ kwam uit in 2020 en vormde een eerbetoon aan de legendarische Pim Jacobs (1934-1996). Laten horen dat de klassieke jazz nog steeds relevant is, vormt hun missie.
Klassieker
De plaat start met een verwijzing naar de periode dat Van der Lek deel uitmaakte van het muzikale gezelschap rond de legendarische Rotterdamse dichter Jules Deelder (1944-2019): het vet swingende ‘Deelders Delight’. Naadloos schakelen de vier heren vervolgens over naar Count Basie’s ‘Blue and Sentimental’, een uit 1938 daterende compositie waarin de voortijdig overleden tenorsaxofonist Herschel Evans (1909-1939) toentertijd een uitgebreid feature kreeg. Ooit was dit nummer de titelsong van het eerste album van de Haagse tenorsaxofonist.
Nostalgie voert de boventoon op dit album en het is dan ook passend dat de eerste kant afgesloten wordt met achtereenvolgens de welluidende klassieker ‘Broadway’ en de langoureuze ballad ‘When I Fall In Love’, zo’n stuk waarin Van der Lek zijn majestueuze toon kan laten gloriëren. De kwaliteit van de ritmesectie is uit de kunst: er wordt lekker strak gespeeld waarbij vooral het fantasierijke spel van pianist Braat opvalt. Telkens weet hij je te verbazen met slimme en onverwachte uitstapjes. Ouderwetse jazz zoals die bijna niet meer gemaakt wordt.
Bebop
De tweede kant van de langspeler begint met het van Tadd Dameron afkomstige ‘Good Bait’, een compositie die aan de wieg stond van de bebop. In het overbekende ‘Polka Dots and Moonbeams’ kan Van der Lek schmieren in een solo die net niet over de top gaat: vakmanschap optima forma. Hier hoor je de invloed van de grote Buddy Tate (1913-2001), ooit een van de leermeesters van de Hagenaar. Uiteraard mag Billy Strayhorn’s ‘Take the A-Train’ niet aan de feestvreugde ontbreken: hierin horen we Van der Lek te keer gaan als een echte blower. Na al die opgebouwde spanning is het weldadig uitdrijven met ‘On the Sunny Side of the Street’: een echte ontlading. Het wachten is op de opvolger van deze langspeelplaat, want je voelt aan je water dat er nog veel meer muziek in het vat zit!
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.