Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Van Binsbergen presenteert prachtige eenheid van schrijf -en muziekkunst

CONCERTRECENSIE. Brokkenbal - Corrie van Binsbergen presenteert Ramsey Nasr & Toon Tellegen in concert; speciale gast Remco Campert. Bimhuis, Amsterdam, 11 maart 2009
beeld: Ger Koelemij
door: Tim Sprangers

Kunstdisciplines inspireren elkaar. Zo ook kunstenaars uit verschillende kunstdiscplines. Gitariste Corrie van Binsbergen is de eerste die dit zal erkennen. Enkele maanden geleden begeleidde ze de drie uur durende film l’Atlantide live van een soundtrack. Ook organiseert de veelzijdige muzikante sinds 2003 ‘Schrijvers in Concert’ waarbij zij dichters en schrijvers op het podium begeleidt met beeldende muziek. Dit jaar stonden op de eerste dag van de boekenweek Toon Tellegen, Remco Campert en Ramsey Nasr centraal.


Verschillende kunstdisciplines verenigd tijdens het Brokkenbal in Bimhuis, een initiatief van gitariste en componiste Corrie van Binsbergen. Met medewerking van Remco Campert (l) en Toon Tellegen.

Het is een prachtig initiatief van Corrie van Binsbergen. Hoewel de essentie van verhalen en gedichten juist ligt in de ruimte tot verbeelding voor de lezer of luisteraar, en deze aan kracht lijkt in te boeten dankzij muziek, blijkt het concept bijzonder goed te werken. Ook muziek is namelijk interpretatief. De formaties van Van Binsbergen spelen sferisch en op gevoel, maar ook zeer met kennis van de tekst die komen gaat. Zij bereiden de verbale inhoud voor, geven direct commentaar, of evalueren het geheel. Maar nooit wordt dit gedaan op voorspellende of uitgekauwde wijze; het initiatief blijft bij de luisteraar.

Op deze manier ontstaat een samenspel tussen drie elementen: de schrijver, de muzikant en het publiek. Het lijkt een logische combinatie die ook aan de hand van een zanger of zangeres bereikt kan worden, echter bij de aanwezigheid van een gerennomeerde schrijver ligt de nadruk in veel grotere mate op de teksten; zingen doet hij niet. Zeker als de schrijver een doorlopend verhaal van een uur vertelt.

Het thema van de boekenweek is het dier. Toon Tellegen, met wie Van Binsbergen al langer samenwerkt (Het Wisselend Toonkwartet), is de uitgesproken schrijver om op de eerste dag van de boekenweek één van zijn vele dierenverhalen voor te lezen. In het Bimhuis draaide het om zijn favoriete hoofdpersonage: de mier. Het was een verhaal over zelfbewustzijn, onzekerheden en afscheid. De grote kracht ligt bij Tellegen in het menselijk maken van de dieren door het vermelden van typische eigenschappen, dagelijkse beslommeringen en overdenkingen. Door enkel met dieren te werken als personages worden de verhalen ironisch, lachwekkend en daardoor ook confronterend. Gedachten over het leven en zichzelf duurden voort en voort; op het moment dat de spanning verloren leek te gaan, eindigde Tellegen met het reflectieve ‘enzovoorts’. Het was een prachtig verhaal.


Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr (l) en slagwerker Alan Purves.

Na de pauze las Remco Campert kort enkele gedichten voor. Met monotone stem illustreerde de inmiddels grotere bezetting van de band de zware en dan weer droogkomische lading van de inhoud van zijn gedichten. Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr volgde zijn voorbeeld op en overhandigde hem de luister-cd ‘Wonderbaarlijke Maand’, ontstaan vanuit een eerdere samenwerking met Van Binsbergen en deels opgedragen aan Campert. Op de mededeling dat het voor Nasr waarschijnlijk een grotere eer was de cd aan Campert te overhandigen dan andersom, antwoordde de 79-jarige dichter betwistend: ‘Voor mij ben je de Dichter van de Wereld’.

Nasr’s gedichten zijn bijzonder intelligent en voornamelijk divers. Hij onderscheidde zich in het Bimhuis van Tellegen en Campert door veel meer te interacteren met de band. Zijn gedichten zijn uiteenlopend in klanken, inhoud en metra. De jonge dichter wist hier mooi mee om te gaan door zich niet alleen op zijn eigen tekst, maar ook op de invulling van de band in snelheid en volume aan te passen. Ook de muzikanten leken hierdoor vrijer te werk te gaan. Intermezzo’s met grote commentaren op de teksten kwamen heerlijk tot hun recht. Het vormde een ware afsluiting van een fijne avond in een afgeladen Bimhuis. Genoeg perspectief voor meer van dit soort interacties tussen kunstdisciplines.


© Jazzenzo 2010