Teus Nobel – After Hours
LP-RECENSIE Teus Nobel – After Hours
bezetting: Teus Nobel trompet, flugelhorn; Tom Langedijk gitaar; Thomas Pol contrabas. Gast: Benjamin Herman altsaxofoon
opgenomen: 15-17 maart 2023, Blue Keys Studio, Aalter, België
uitgebracht: 15 september 2023
label: Integral
aantal stukken: 8
tijdsduur: 45’30
website: teusnobel-music.nl
door: Cyriel Pluimakers
Teus Nobel behoort tot de top van de Nederlandse jazztrompettisten en verrast met elke release. Stond op zijn laatste album ‘Journey of Man’ de jazzrock centraal, op zijn nieuwste staat de muziek van Chet Baker (1922-1988) in de spotlight. Ooit maakte Nobel kennis met de trompetlegende via de lp ‘Someday My Prince Will Come’ (Steeplechase): zo’n typerende verstilde productie waarin de trompettist begeleid wordt door contrabassist Niels Henning Ørsted Pedersen en gitarist Doug Raney. Baker hield niet van drummers en zijn wens werd door de producer verhoord.
Kern
‘After Hours’ heet Nobels nieuwe op nostalgisch vinyl - met een luxueuze klaphoes - uitgegeven loot aan de stam en de leider staat prominent op de hoes gefotografeerd in dezelfde pose als Baker begin jaren vijftig in een studio in Los Angeles. Een iconische afbeelding waarmee Bob Willoughby geschiedenis schreef. Nobel start met ‘Sad Walk’, een compositie van Bob Zieff die ook op het bovengenoemde album van Baker staat. Wel voorziet hij hier – in tegenstelling tot Baker – zijn trompet van een demper. Subtiel wordt hij begeleid door gitarist Tim Langedijk maar de contrabas van Thomas Pol klinkt toch wel erg dik en vet. Het is echt jammer dat dit instrument gedurende het hele album te prominent in het geluidsbeeld aanwezig is: het gaat tenslotte in eerste instantie om de trompettist. Heerlijk is het om Nobel te horen excelleren in de ballad ‘It Never Entered My Mind’ en in zijn eigen stuk ‘Blues For Paul’ dringt hij snel door tot de kern met krachtig spel en een feilloze timing. Een compacte versie op gedempte trompet van Ellington’s klassieker ‘In My Solitude’ sluit de eerste plaatkant af.
Traag
Op de B-kant treffen we altsaxofonist Benjamin Herman aan als gast. Met zijn pregnante geluid zorgt hij voor extra spanning in ‘You & The Night & The Music’, dat door Nobel erg traag wordt neergezet. Sterker komt de leider voor de dag in een ritmische versie van Jerome Kern’s ‘Look For The Silver Lining’. Een hoogtepunt vormt ‘No Goodbye’, een eigen compositie die doordrenkt is van melancholie en waarop Nobel flugelhorn speelt. Met een tweede, iets kortere, versie van ‘Blues For Paul, sluit de langspeler af. De altsax van Herman zorgt ook dit keer voor een fraaie tegenstem: even waan je je op een zonnig strand aan de Amerikaanse West Coast, begin jaren vijftig.
It Never Entered My Mind & Gnid.
Blues For Paul (feat. Benjamin Herman).