Rotterdam Jazzlab - Earthrise
CD-RECENSIE
Rotterdam Jazzlab - Earthrise
bezetting: Michael Simon trompet, Daniel Follman trombone, Koos van der Hout ventieltrombone, Ruud Bergamin alt- en sopraansaxofoon, Stanilslav Mitrovic tenorsaxofoon en basklarinet, Kurt Schwab tenor- en baritonsaxofoon, Bart Egeter piano, Dan Simon contrabas, Julius Schulz drums
opgenomen: 2021, JV2 Studios, Amsterdam
uitgebracht: juni 2023
label: Rotterdam Jazz Lab
aantal stukken: 10
tijdsduur: 70’19
website: www.rotterdamjazzlab.nl
door: Cyriel Pluimakers
Waar het momenteel bij diverse jonge makers gebruikelijk is om iets jazz te noemen wat er in de verste verten niet op lijkt, is het heerlijk om weer eens een album in handen te hebben dat oprechte aandacht en uitgesproken liefde voor het genre uitstraalt. Het uit negen musici bestaande Rotterdam Jazzlab brengt een onomwonden ode aan een aantal grote componisten uit de glorietijd van de echte jazz: Thelonious Monk, Charles Mingus, Horace Silver en Wayne Shorter. Niet door hun stukken nog eens na te spelen maar door het componeren van nieuw materiaal dat naadloos bij hun aansluit. De composities en arrangementen zijn geschreven door Ruud Bergamin en Bart Egeter.
Kwetsbaarheid
Het titelstuk ‘Earthrise’ verwijst naar de iconische foto – tevens de albumcover -van de opkomst van de aarde boven de maanhorizon, in 1968 gemaakt vanuit de Apollo 8. Het Rotterdam Jazzlab geeft muzikaal uitdrukking aan de kwetsbaarheid van onze planeet in een ijle en verstilde introductie waarin trompettist Michael Simon een breekbare solo geeft. Componist Charles Mingus wordt geëerd in het daaropvolgende ‘Colors’ met stevig contrabasspel van Dan Simon en doortastende solo’s van de saxofonisten Kurt Schwab en Stanislav Mitrovic.
Coronapandemie
Tijdens de coronapandemie schreef Bergamin de driedelige ‘Lockdown Suite’, die dreigend begint met het donkere ‘Time Lost’, vervolgens overgaat in het verwachtingsvolle ‘Expectations’ en afsluit met het vrolijke ‘Release’, waarin Schwab zijn baritonsaxofoon bijna laat ontvlammen. De grote Duke Ellington wordt herdacht in het klassieke ‘Echoes of Harlem, in een bijzonder arrangement van Bergamin. Mitrovic speelt een onderdeel van Ellington’s pianopartij op basklarinet en er wordt stevig gesoleerd door trombonist Daniel Follman en trompettist Simon.
Humor
Hoe actueel en fris de muziek van Thelonious Monk nog steeds is, hoor je in ‘Rhytm-a-ning’, met een opvallend arrangement van Bart Egeter. Zijn eigenzinnige bewerking speelt met de ritmische patronen en laat het overbekende thema met de nodige humor lekker uit de pas lopen. Bijzonder is het hoe Egeter met een knipoog dit taaie muzikale materiaal opnieuw vormgeeft. Dat hij van vele markten tuis is bewijst hij ook in het uitbundige ‘Isolated Flags’, zo’n funky blues waarin hij ook als pianist kan excelleren.
Rouwklacht
Een hartgrondige rouwklacht is het aan zangeres Cas de Marez (1954-2000) opgedragen ‘Lament for CdM’. Bergamin werkte veel met haar samen in de vroege jaren tachtig en de compositie is gebaseerd op een stuk dat hij indertijd met haar schreef. Groot verdriet klinkt er in de trombonesolo van Koos van der Hout en Bergamins sopraansaxofoon.
Kroon
Uitgesproken nostalgisch is het afsluitende ‘Lost on 52nd Street’: een muzikale zwerftocht door het New York van de jaren veertig en vijftig. De periode waarin de bebop opbloeide en de jazz als kunstvorm wereldwijd trendsettend en toonaangevend was. Een tijdperk waarin alle mogelijke kunstvormen nog een overdosis elan en vernieuwing uitstraalden. ‘Earthrise’ is een sterke productie en vormt een kroon op de decennialange inspanningen van Bergamin en Egeter in Rotterdam.
- Beluister dit album via de website van Rotterdam Jazzlab.