Plichtmatig concert Benjamin Herman Trio met Japanse Katakura

CONCERTRECENSIE. Benjamin Herman Trio ft. Mayuko Katakura, TivoliVredenburg, 5 feb. 2022
beeld: Olga Beumer

Het Utrechtse muziekverzamelgebouw TivoliVredenburg bestaat inmiddels ruim acht jaar: een periode waarin de popmuziek zijn vleugels elk seizoen meer lijkt uit te slaan en jazz en klassiek steeds meer op de achtergrond raken. De jazzprogrammering beperkt zich steeds meer tot grote namen en festivals, terwijl pop en dance alom aanwezig zijn.

Benjamin Herman Trio trad met de Japanse pianiste Mayuko Katakura op in zaal Cloud Nine van TivoliVredenburg.

Podium
Ondertussen vinden jonge talenten en de Utrechtse muziek zelden meer een podium, tenzij je de status krijgt van artist in residence. Dan openen zich ineens alle deuren, zoals Kika Sprangers recentelijk mocht ervaren. Maar liefst twee jazzprogrammeurs telt de organisatie, maar van lef, visie en kennis kun je hun niet beschuldigen. Zo wordt een evenement als Transition voornamelijk van brandstof voorzien door Mojo Concerts en zijn er veel externe partijen die zorgen dat de agenda gevuld wordt. Het leek allemaal zo mooi toen dit muziekpaleis in 2014 geopend werd, maar de werkelijkheid is anders. Elke Utrechtse burger betaalt mee aan dit prestigieuze gebouw, maar de lokale scene is bijna alleen te horen in de oude muziekschool aan het Domplein. Ook de presentaties van het aan de weg timmerende ZenneZ label zijn inmiddels uit gefaseerd en krijgen daar nu een podium. De vernieuwing is ver te zoeken.

Bassist Thomas Pol en drummer Joost Patocka. Mayuko Katakura bedankt het publiek.

Nachtleven
Benjamin Herman behoort tot de vaste gasten van TivoliVredenburg. Moeiteloos verkoopt het concert in de Cloud Nine zaal uit en de kleur in de zaal is overwegend grijs. Is dit de toekomst? Herman maakt een Nederlandse tournee met een kwartet, waarin de Japanse pianiste Mayuko Katakura de muzikale gast is. Ze heeft een aardige staat van dienst, studeerde in de Verenigde Staten en nam ooit deel aan The Thelonious Monk Competition in Washington. Ze is een protegé van de grote Kenny Barron. Het viertal maakt een niet geheel uitgeslapen indruk: tijdens de aankondigingen verwijst Herman naar een woeste ronde door het Amsterdamse nachtleven. De eerste stukken klinken behoorlijk routinematig. Pas bij het van Billy Strayhorn van Duke Ellington afkomstige ‘Isfahan’ klink er enige inspiratie door.

Dienstbaar
Ook als mode-icoon doet Herman het goed: zijn gestreepte pak is meer dan opvallend en ook de outfit van de Japanse schone mag er zijn. Wie mocht denken dat ze over een eigen stijl beschikt, komt bedrogen uit. Katakura’s spel is mainstream en kent geen avontuurlijke kanten: haar begeleiding is adequaat en haar solo’s klinken bijna machinaal. Ze stelt zich uitgesproken dienstbaar op en haar zelf gecomponeerde ballad ‘Rising’ refereert wel erg veel aan de Strayhorn-Ellington traditie.

Even krijgt het nogal lauwe concert enige diepte in een stevig gespeelde blues, waarin de bijna uitdrukkingsloze Katakura een moment tot leven lijkt te komen. Toch hebben de 50-plussers het prima naar hun zin: ze zijn tenslotte gekomen voor een gezellige middag en dat is gelukt. Een toegift kan niet uitblijven en Thelonious Monk’s ‘Misterioso’ krijgt een energieke uitvoering waarin altsaxofonist Herman laat horen dat hij Charlie Parker in zijn vingers heeft. Bij een volgende tournee mag Herman een spannendere musicus uitnodigen!

Benjamin Herman Trio ft. Mayuko Katakura is nog te zien: 09/02 Rietveld Theater, Delft; 10/02 Bimhuis, Amsterdam; 11/02 LantarenVenster, Rotterdam; 12/02 Kultuurwerkplaats, Oosterbeek (duo).