Oscar Peterson – On A Clear Day
CD-RECENSIE Oscar Peterson – On A Clear Day
bezetting: Oscar Peterson piano, Niels-Henning Ørsted Pedersen contrabas, Louis Hayes drums
opgenomen: 24 november 1971, Zürich Kongresshaus, Zürich
uitgebracht: november 2022
label: Mack Avenue
aantal stukken: 8
tijdsduur: 62’48
website: challengerecords.com - mackavenue.com
door: Cyriel Pluimakers
De uit Canada afkomstige pianist Oscar Peterson (1925-2007) was meer dan een halve eeuw lang een van de meest populaire jazzperformers. Hij was in zijn lange carrière goed voor meer dan tweehonderd albums. Op menig festival was Peterson een van de headliners en North Sea Jazz was jarenlang ondenkbaar zonder zijn aanwezigheid.
Publiekslieveling
Peterson was een publiekslieveling die zichtbaar kon genieten van zijn succes. Niet alleen was hij een virtuoos, ook in ballads kon hij zijn toehoorders diepgaand raken. De ironie wil dat de pianist jarenlang verguisd werd door het jazzjournaille: hij zou een pleaser zijn die zijn publiek met name trakteerde op technische fratsen. Maar de tijd heeft inmiddels zijn werk gedaan en sinds zijn overlijden in 2007 wordt hij node gemist. Peterson was letterlijk en figuurlijk de belichaming van de echte jazz: hij kon swingen als geen ander en beheerste vele stijlen. Ook kon hij interessante uitstapjes richting klassieke muziek maken.
Hartslag
Het onlangs uitgebrachte recital ‘On A Clear Day’ uit november 1971 vormt hiervan een illustratie. De opnames zijn gemaakt in het Zürich Kongresshaus en de inspiratie druipt ervan af. Peterson treedt aan met een weergaloos ritmetandem: contrabassist Niels-Henning Ørsted Pedersen en drummer Louis Hayes. Vanaf de opener ‘The Lamp Is Low’ spatten de vonken van de muziek af. Bijna niemand kan de hartslag van de jazz beter vertolken dan de Deen Ørsted Pedersen en zijn samenwerking met de krachtige slagwerker Hayes is weergaloos. Uitermate subtiel klinkt de swing in de standard ‘Younger Than Springtime’ en lekker vet in ‘On A Clear Day’.
Adembenemend
Een hoogtepunt vormt het duet tussen Ørsted Pedersen en Peterson op de ballad ‘Young And Foolish’, die naadloos overgaat in ‘A Time For Love’. Heerlijk speelt het trio op ‘Soft Winds’ en buitengewoon spannend is hun versie van Kurt Weill’s klassieker ‘Mack The Knife’, die door Peterson van een fantasierijk intro wordt voorzien. Het lekker traag uitgevoerde ‘Where Do I Go From Here’ en een uptempo versie van ‘On The Trail’ sluiten het concert af. Een adembenemend mooi album dat een welkome aanvulling vormt op de toch al indrukwekkende discografie van de maestro en dat feilloos aantoont hoezeer we de ‘Maharaja van de piano’ missen.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
On A Clear Day.