bezetting: Avishai Cohen contrabas; Elchin Shirinov piano; Roni Kaspi drums
opgenomen: augustus 2021, Nilento Studio, Göteborg
uitgebracht: 13 mei 2022
label: Believe Recordings
tijdsduur: 51’09
website: avishaicohen.com

Op zijn nieuwste album ‘Shifting Sands’ keert bassist Avishai Cohen terug naar de triobezetting. De Israëlische wereldburger staat bekend om zijn muzikale experimenten in diverse samenstellingen, maar maakte vooral indruk met trioplaten als ‘Gently Disturbed’ (2008) en ‘From Darkness’ (2015). Cohen heeft een neus voor muzikaal talent en weet zichzelf daarmee steeds opnieuw uit te vinden. Voormalige trioleden Shai Maestro, Mark Giuliana en Nitai Hershkovits zijn inmiddels grote namen in de moderne jazz. Ook voor ‘Shifting Sands’ vond Cohen jong talent. Naast de Azerbeidjaanse pianist Elchin Shirinov, met wie Cohen al een tijd samenspeelt, maakt de pas 21-jarige drumster Roni Kaspi haar entree.

Cohen schreef het nieuwe materiaal tijdens de covidperiode. De pandemie kwam voor hem op een wel erg ongelukkig moment omdat hij de wereldtournee, waarmee hij zijn vijftigste verjaardag wilde vieren, daardoor moest afgelasten. Met dit album en dit nieuwe trio herrijst hij uit zijn as. ‘Shifting Sands’ maakt een bijzonder geïnspireerde indruk. De energie is altijd een van de belangrijkste bestanddelen van Cohens muziek geweest en met twee gretige musici naast zich klinkt hij opwindend als vanouds.

Het aantal uptempo-nummers is hoog met de bekende bezwerende, ritmische pianopatronen, gedreven, hoekige drumpartijen en krachtige, vloeiende baslijnen. De pakkende, oosters gekleurde melodieën maken de muziek extra toegankelijk. Tegelijkertijd bevatten de composities veel interessants met spectaculaire breaks en geraffineerde improvisaties. In de langzamere stukken wordt de spanning vastgehouden en pakt Cohen een paar lange, mooie solo’s. Ook met gestreken bas is zijn spel dynamisch.

Shirinov schakelt moeiteloos tussen ritmes, thema’s en uitgesponnen, zeer jazzy improvisatie. Het resultaat is wat vol, maar heeft ook een enorme dynamiek. Kaspi drumt strak en energiek, maar ook licht, waardoor de totaalklank luchtig blijft. In de variatie laat ze horen hoeveel ze al in huis heeft; verder levert ze een spetterende drumsolo af. Cohen is met al zijn ervaring souverein: verbindend, gedoseerd op de voorgrond tredend, met altijd pregnant spel. ‘Shifting Sands’ is vintage Avishai Cohen, maar ook weer net anders. Live zal dit trio het ongetwijfeld geweldig doen.

Avishai Cohen Trio - Shifting Sands Session
ARTE Concert, 30 april 2022.