Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Regen spelbreker Music Meeting, maar muziek overwint

CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkenstein Nijmegen, 4 en 5 juni 2022
beeld: Ron Beenen
door: Cyriel Pluimakers

Na twee jaar coronastilte is de Nijmeegse Music Meeting weer in volle glorie terug op het sfeervolle Park Brakkenstein. Inmiddels zijn er de nodige personele wisselingen geweest en is Sophie Blussé de nieuwe zakelijk leider. De bekende Maite Hontelé is verantwoordelijk voor de programmering, in samenwerking met oudgediende Wim Westerveld.

  
Tromboniste Rita Payés, zangeres Djely Tapa en Hawa Kassé Mady Diabaté van Trio Da Kali op de podia van Music Meeting.

Decennialang was het festival toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak bewoog van jazz en wereldmuziek. Recente edities zagen ook uitstapjes richting soul, minimal music en theater. Een niet geheel gelukkige move, die door Hontelé definitief doorbroken is met een no nonsense wereldmuziekprogramma met Cuba als rode draad. De fysieke opzet van het evenement is compacter dan voorheen: de podia, foodtrucks en kraampjes staan dichter bij elkaar in een cirkel. Het terrein is daardoor overzichtelijker en intiemer. 

Energie
De eerste dag start in de volle zon met een tropisch programma en een stevig uitpakkende Son Bent Braam, met een glorieus solerende Ilja Reijngoud op trombone. Pianist Michiel Braam vuurt zijn orkest achter de vleugel met verve aan. Adonis y Osain del Monte brengen vervolgens een passend hommage aan de rijke Afro-Cubaanse traditie. Een tegenvaller vormt het optreden van de Israëlische contrabassist Adam Ben Ezra, die als een soort tweede stem optreedt bij gemakkelijk in het gehoor liggende samples en loops. Een misser die ruimschoots wordt goedgemaakt door het krachtige concert van de Ethiopische zangeres Selamnesh Zéméné met de Bretonse Badume’s Band. Muziek die de gouden tijden van de Éthiogroove uit de jaren zestig en zeventig laat herleven. Energie die we ook vinden bij de onnavolgbare klarinettist Ivo Papasov en zijn Wedding Band, een Music Meeting klassieker. Op passende wijze sluit de avond af met het vet groovende ‘El Comité’, ook weer zo’n mooie mix van latin en jazz.

  
Bassist Adam Ben Ezra. Zangeres Selamnesh Zéméné van de Bretonse Badume’s Band. Ivo Papasov and His Wedding Band.

Regen
Was de eerste dag volop ’s zomers, bij de tweede trekken al snel donkere wolken zich samen. Vier pianisten bijten het spits af: Maria Pacheco, Andy Garcia, Ramón Valle en Rolando Luna. Er wordt driftig geduetteerd en aan het slot treffen we de vier klavierleeuwen in commissie achter de twee vleugels. Cubaanse muziek, jazz en uitstapjes richting klassiek passeren de revue. Vooral Valle neemt veel artistiek risico met onverwachte wendingen en nieuwe impulsen. 

Droog is het inmiddels niet meer en de concerten die in de openlucht gehouden worden, dreigen hiervan de dupe te worden. 

  
Een bezoekster danst in de stromende regen (m). Chouk Bwa & The Ångströmers staan op het podium.

Voodoo
De beukende trommels en rauwe stemmen van Chouk Bwa & The Ånströmers doen met voodoo muziek nog hun best om de weergoden gunstig te stemmen, maar het mag niet baten. Van hoog niveau is de sprankelende set van de Portugese Rita Payés, die onversneden fado brengt en zowel vocaal als op trombone grote indruk maakt. Ook het Noord-Macedonische Dzambo Ausevi Orchestra doet zijn best om met een soort turbo brass een einde te maken aan de watersnood. Het terrein is inmiddels drassig geworden, de temperatuur is aanzienlijk gedaald en het publiek zoekt beschutting en warmte bij elkaar. 

De uit Bosnië afkomstige ud-speler Damir Imamovic palmt met zijn forse stemgeluid het publiek moeiteloos voor zich in. Een tikje sentimenteel is zijn muziek wel, dit in tegenstelling tot de rauwe desert blues van de Malinese Djely Tapa, dochter van de grote Kandia Kouyaté: een familie die al eeuwenlang de Afrikaanse griot-traditie aan elkaar doorgeeft. 

  
D┼żambo Aguševi Orchestra uit Noord-Macedonië. De Bosnische zanger Damir Imamovic op tambur met in de begeleiding de Turkse Derya Türkan op de kemenche (knievedel).

Samenzang
Op het moment dat de Music Meeting in het water dreigt te vallen, zorgt het eveneens uit Mali afkomstige Trio Da Kali voor een muzikaal wonder. In 2017 verwierf dit ensemble wereldroem door een succesvolle World Circuit uitgave met het Kronos Quartet. Een optreden op het Holland Festival was het gevolg en sindsdien gaat hun carrière crescendo. Het album behoort tot de absolute klassiekers van de wereldmuziek en het is een genoegen om het trio nu in hun basisbezetting te horen. Superlatieven schieten tekort: of het nu gaat om de spirituele zang van Hawa Kassé Mady Diabaté, de ritmische virtuositeit van Fodé Lassana Diabaté of de onnavolgbare baslijnen van Mamadou Kouyaté. Hun weergaloze concert vormt een van de artistieke toppers van alle edities Music Meeting. Bij de laatste nummers sluit zangeres Djely Tapa naadloos bij het ensemble aan. Wat volgt is een samenzang die alle harten van de bezoekers lijkt te breken, zo mooi. 

  
Toetsenist Rolando Luna en trompettist Carlos Sarduy van de Cubaanse band El Comité. Zangeres en percussioniste Hawa Kassé Mady Diabaté van Trio Da Kali.

Feestelijk
Het feestelijke Qué Viva La Música!, onder leiding van de Cubaanse bassist en zanger Alain Pérez, sluit de tweede avond tenslotte af. Een dag waarop de weergoden zich van hun slechtste kant lieten zien, maar waar de muziek uiteindelijk de winnaar was. Het ultieme bewijs dat artistiek leider Hontelé, die de afgelopen dagen ook regelmatig de presentatie voor haar rekening nam, meer dan uitstekend op haar plek is bij de Music Meeting. 

Gezien: Son Bent Braam, Adonis y Osain del Monte, Adam Ben Ezra, Badume’s Band & Selamnesh Zéméné, Ivo Papasov & His Wedding Band, El Comité (4/6).
Ping Pong Piano, Chouk Bwa & The Ångströmers, Rita Payés, Dzambo Agusevi Orchestra, Damir Imamovic, Djely Tapa, Trio Da Kali en Qué Viva La Música. (5/6)


© Jazzenzo 2010