bezetting: Anders Hefre saxofoon; Jonas Kilmork Vemøy trompet; Andreas Rødland Haga contrabas. Gastbijdragen: Aleksander Sjølie piano; Emil Brattested pedal steel gitaar
opgenomen: juni 2021, Maridalen kirke, Oslo
uitgebracht: 25 maart 2022
label: Jazzland Recordings
tijdsduur: 43’41
website: maridalentrio.com - jazzlandrec.com

Het Noorse trio Maridalen (saxofoon, trompet, contrabas) maakte vorig jaar veel indruk met zijn stemmige debuutalbum. We hoorden een groep met een eigen muzikale handtekening. Een jaar later is er opvolger ‘Bortenfor’ die eveneens werd opgenomen in de akoestisch fraaie houten Maridalen kerk bij Oslo. Op enkele stukken is het trio uitgebreid met een pianist en een gitarist. Af en toe zijn er geluidseffecten toegevoegd. Terwijl op hun debuut de natuur werd bezongen, gaan de nieuwe stukken over de stad. De muziek heeft opnieuw een licht melancholieke sfeer, ditmaal van avondlijke straten en oude gebouwen. Het trio wil met zijn stukken verhalen vertellen en een filmische sfeer oproepen.

Gebleven zijn de fraaie harmonieën, de met veel lucht geblazen partijen en de lichtvoetige begeleiding. Ritme speelt echter op dit album een belangrijkere rol, wat ongetwijfeld te maken heeft met de hartenklop van de stad die het trio wil verbeelden. ‘Bortenfor’ klinkt daarbij ook iets opgewekter dan zijn voorganger. Op openingsnummer ‘P? nhe eventyr’ (‘Op nieuwe avonturen’) horen we een swingende bas, begeleid door vingerknippen en een melodie die je onmiddellijk kunt meeneuriën. De saxofoon van Anders Hefre en Jonas Kilmork Vemøy’s trompet gaan vervolgens subtiel met elkaar in dialoog.

De nummers geven verschillende stemmingen weer. ‘Portrommet’ heeft een heerlijk lome flow. De lange mellow saxofoonsolo van Hefre mengt zich hierop mooi met de smeltende pedal steel gitaar van Emil Brattested. Het speelse ‘M?nesykkel’ schudt je vervolgens wakker met staccato samenspel van sax en trompet. Bassist Andreas Rødland Haga strijkt hieronder noten aan. Op weer een ander stuk zorgt de repeterende piano van Aleksander Sjølie voor een extra kleur en een vleugje melancholie. ‘Sandermosen’ was ooit een station. Het trio verbeeldt met nerveuze blaaspartijen en een monotone basbeat doeltreffend de langsrazende treinen.

‘Bortenfor’ is één groot luisteravontuur. Het trio neemt op dit tweede album meer risico. Luister bijvoorbeeld naar het hoog zangerige, dissonante samenspel op het bluesy ‘Silhuett’. Op het opgeruimde ‘Danse du soir’ dansen we de nacht in om uiteindelijk in ‘I havn’ letterlijk de haven uitgezongen te worden met de enige vocalen die op de plaat te horen zijn. Op weg naar een volgend hoofdstuk in de discografie van dit begaafde trio dat met ‘Bortenfor’ bewijst een sterke innovatieve kracht te bezitten.