Michiel Stekelenburg - Trio Onoda
CD-RECENSIE
Michiel Stekelenburg - Trio Onoda
bezetting: Michiel Stekelenburg gitaar; Arno Krijger Hammond B3 orgel; Jasper van Hulten drums
opgenomen: Wedgeview Studio, Woerdense Verlaat
uitgebracht: 25 maart 2022
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’55
website: michielstekelenburg.nl - zennezrecords.com
door: Erno Elsinga
Na zijn succesvol albumdebuut uit 2011 belandde opvolger ‘Layers’ bij diens verschijnen op nummer één in de iTunes Jazz Charts. In februari van dit jaar werd Michiel Stekelenburg door het blad Gitarist verkozen in de top tien ‘beste jazz- en fusiongitaristen van de Benelux', tussen namen als Anton Goudsmit, Corrie van Binsbergen en Philip Catherine. Het moge duidelijk zijn dat de van oorsprong rockgitarist zijn voetsporen in de jazz inmiddels ruimschoots achtergelaten heeft. Afdrukken die met nieuweling ‘Trio Onoda’ alleen maar dieper worden.
Nam Stekelenburg zijn eerste twee albums op met respectievelijk kwintet en kwartet, nu kiest de in Rotterdam woonachtige Bossche gitarist voor een triobezetting. Wat constant is gebleven is de kwaliteit van de composities. Met Jasper van Hulten achter de drums en Arno Krijger op Hammond B3 orgel zet Stekelenburg opnieuw een eigen geluid neer, uiteenlopend van klein gehouden, atmosferische en melodieuze fragmenten tot euforisch spektakel waarin de gitarist de rauwe randen van de hedendaagse jazz opzoekt.
Opvallend daarbij is het verhalende en vrije karakter van de composities. Niet opererend vanuit een thema, voorziet het trio zichzelf voortdurend van zuurstof. De levendige wisselwerking tussen Hammond, drums en gitaar is een doorlopende factor, rijkelijk voorzien van solistische hoogstandjes van Stekelenburg en Krijger, soms in het gareel maar ook bijtend uitdagend.
In het titelstuk waarmee het album opent, knettert in de verte een flamenco vuurtje. Even verderop, in stukken als ‘Consecotaleophobia’ - met een heerlijk vervormde solo van de leider, ‘Slow’, ‘Seven on Two’ en de afsluiter ‘Mist’, is de situatie flink gewijzigd. Ruig, stuwend en van warme integriteit excellerend naar ongetemperde opwinding barst het trio welhaast uit zijn voegen.
Grappig is de gekozen titel ‘Trio Onoda’. Vernoemd naar de Japanse soldaat Hiroo Onoda (1922 – 2014) die zich tot dertig jaar na de Tweede Wereldoorlog nog ophield in de Filipijnse jungle omdat hij weigerde te geloven dat de oorlog was beëindigd. Het typeert het karakter van Stekelenburg. Feit is dat het album een uitgebalanceerde wervelwind is dat ongetwijfeld ook live volledig tot zijn recht zal komen.
Michiel Stekelenburg Trio Onoda wordt 21 april gepresenteerd in LantarenVenster Rotterdam en 20 mei in Paradox Tilburg.
- Beluister dit album via Bandcamp.
Consecotaleophobia
(lockdown homerecording versie).