Rembrandt Trio – A Wind Invisible Sweeps Us Through the World
CD-RECENSIE Rembrandt Trio – A Wind Invisible Sweeps Us Through the World
bezetting: Rembrandt Frerichs piano, orgel ; Tony Overwater contrabas, violone; Vinsent Planjer drums, percussie
opgenomen: 16, 17 februari 2021, Orgelpark, Amsterdam
uitgebracht: 19 november 2021
label: Just Listen Records
aantal stukken: 14
tijdsduur: 60’58
website: rembrandtfrerichs.nl - justlisten-records.com
door: Mathijs van den Berg
Het Rembrandt Frerichs Trio heet tegenwoordig kortweg Rembrandt Trio, een naam die internationaal waarschijnlijk beter bekt. De weer lange albumtitel ‘A Wind Invisible Sweeps Us Through the World’ is ontleend aan een gedicht van de dertiende-eeuwse Perzische dichter Rumi. Deze titel weerspiegelt de kosmopolitische instelling van het trio en is een verwijzing naar het universele karakter van muziek. Ook is hij een knipoog naar de bijzondere locatie: het Orgelpark in Amsterdam, een voormalige kerk vol historische orgels, en naar de lucht die door de orgelpijpen wordt geblazen. De akoestiek is er overigens fantastisch.
Weerklank
Het album bevat veertien vrij uiteenlopende composities. Pianist Rembrandt Frerichs schreef er twaalf en bassist Tony Overwater en slagwerker Vinsent Planjer ieder één. Het zijn alle stukken die veel weerklank vonden tijdens tournees in de meest uiteenlopende landen, zo staat beschreven in het booklet. Dat succes heeft, lezen wij verder, in belangrijke mate te maken met de sterke melodieën en de structuren die verankerd liggen in oude muzikale culturen, zoals renaissancemuziek, de barok van Bach of oosterse folklore. Zoals bekend delen de musici een brede muzikale interesse en een nieuwsgierige, avontuurlijke instelling.
Experimenteel
De stukken hebben een experimenteel karakter; het trio lijkt wel een demonstratie van zijn kunnen te willen geven. Dat levert vaak indrukwekkende resultaten op. Zoals het prachtige, op een Chinese melodie gebaseerde ‘Why Flower’ van Tony Overwater of het van Armeense invloeden doordrenkte ‘Fight Song’ van Frerichs met lyrische unisono piano- en baspartijen. Een ander hoogtepunt is ‘Goodbye If Only’ van Vinsent Planjer, een duo tussen piano en slagwerk met een ware eruptie aan percussieve klanken. Heel mooi ook is een solostuk van Overwater op zessnarige violone, gebaseerd op cellosuites van Bach.
Orgel
Opvallend is de integratie van orgel in sommige nummers. De donkere orgelklanken kleuren heel mooi bij de contrabas. Het vleugje orgel maakt ‘The Moon Shines Bright When It Doesn’t Avoid the Night’ extra bluesy. Op ‘Fight Song’ klinkt het orgel zelfs oosters. De aanwezigheid van het orgel op ‘Bleib Bei Uns, Johan Sebastian’, gebaseerd op Bachs koraalbewerking voor orgel BWV 721, is bijna vanzelfsprekend. Het stuk is een bijzondere combinatie van klassiek orgel en pianojazz. Frerichs is trouwens afkomstig uit een geslacht van organisten.
Durf
Een enkel stuk is minder geslaagd. Zo is de bewerking van een – overigens fraai – thema uit Frerichs’ eerste pianoconcert wat vlak en klinkt een trio-uitvoering van een strijkkwartet dat hij schreef voor violist Eva Stegeman nogal stroef. Het trio valt echter voor zijn durf te prijzen. ‘A Wind Invisible Sweeps Us Through the World’ is één groot luisteravontuur.
Cd-presentatie: 17/02 De Doelen Rotterdam, 6/03 Verkadefabriek Den Bosch, 11/06 Jazz Station Brussel.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
A Wind Invisible Sweeps Us Through the World
Live, Muziekgebouw 't IJ, Amsterdam