Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Pierre Vervloesem Group – 30 Years Of Success

CD-RECENSIE

Pierre Vervloesem Group – 30 Years Of Success
bezetting: Pierre Vervloesem gitaar; Bruno Vansina saxofoon, synth; Nicolas Dechêne bas; Renaud Van Hooland drums
opgenomen: Zottecrolle Studio, België
uitgebracht: 16 januari 2022
label: Off
aantal stukken: 12
tijdsduur: 58’48
website: pierrevervloesem.be - off-recordlabel.blogspot.com
door: Georges Tonla Briquet



Pierre Vervloesem bepaalde mee de koers van het spraakmakende X-Legged Sally, was medeproducer van het dEUS-debuut en stond jarenlang als rots in de branding bij Flat Earth Society. Zonder de samenwerkingen te vergeten met onder meer Charles Hayward en Morgan Ågren. Bovenal bleef hij altijd trouw aan zijn intense zelve. Extreme illustratie van deze doorgedreven eigenheid is dat gitarist Vervloesem eenentwintig volwaardige digitale opnames uitbracht in twee jaar tijd tijdens de Covid-periode. Af en toe komt er een fysisch exemplaar uit zoals nu met ’30 Years Of Success’.

Veel ironischer dan ’30 Years Of Success’ kon de titel niet zijn. Commercieel succes heeft onze man nooit gekend, ook nooit gezocht. Die dertig jaar mag eveneens met een korreltje zout genomen worden want de cd bevat hoofdzakelijk herwerkte versies van eigen composities uit het laatste decennium. En om het surrealisme helemaal ten top te drijven is de Pierre Vervloesem Group een vrij los begrip want na de opnamen verdween de drummer met de noorderzon zonder nog een teken van leven te geven.

Trouwe fans (want die zijn er) zullen niet echt verbaasd opkijken bij deze ‘compilatie’. Wie voor het eerst kennismaakt met de muziek van Pierre Vervloesem, zet zich het beste schrap. De titels alleen al zullen de wenkbrauwen doen fronsen. Of wat te denken van ‘Belgian Triumphalism’, ‘Hop Hop Hop’, ‘Nullo Problemo’ en ‘One Of These Doris Days’. 

Inhoudelijk is het een ware rollercoaster. De parallellen met de wereld van Zappa zijn daarbij overduidelijk. Vervloesem heeft zijn bewondering en respect voor Zappa trouwens nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij trekt echter de registers veel verder open. Kort door de bocht omschreven is dit mutantenrock met ingrediënten van fusion, metal en prog gecomponeerd door een buitenmaats gitarist. Want dat laatste valt niet te ontkennen. Door de kinetische uitvallen gaat hij tekeer als een plusbroer van Steve Vai en Robert Fripp. 

Op het programma een caleidoscopische verzameling van barokke mengvormen waaronder een funkvariant (‘Exposé) waarmee Vervloesem in de sporen treedt van Ronald Shannon Jackson, naar eigen modus wel te verstaan. De verwarring wordt steeds groter met bijvoorbeeld ‘Mental Mento’ dat eerder naar Philip Charles Lithman aka Snakefinger (The Vestal Virins, The Residents) neigt dan naar mento, de voorloper van reggae en ska. Met ‘One Of These Doris Days’ last hij een zeer aparte knipoog in naar Hollywood maar ook naar Pink Floyd. ‘Twist’ heeft dan weer totaal niets te maken met de dansrage uit de zestiger jaren en ‘Low’ is geen cover van Bowie zijn gelijknamige compositie al zou hij die donkere ondertoon indertijd wel prachtig gevonden hebben. Of ‘Hop Hop Hop’ een mix is van hip hop en bebop laten we u zelf ontdekken. Kortom, allemaal muziekjes voor een brave new world.

Bruno Vansina, jarenlang zijn groepsgenoot bij FES, is de gepaste ‘partner in crime’ die zich volledig uitleeft op saxofoon en daarbij nog gretig gebruik maakt van synthesizers. Bassist Nicolas Dechêne vervult zijn rol zoals het hoort, net als drummer Renaud Van Hooland (die ondertussen vervangen werd). Alles werd ingeblikt op een enkele dag zonder echte repetities. De werkwijze die Vervloesem het liefst hanteert.

Een buitensporige retrospectieve gepresenteerd in een digipack met op de hoesfoto een medaille van de Orde van Koning Leopld II als aanbeveling. Voor nog meer dergelijk luisterplezier verwijzen we, om te beginnen, naar vroegere cd’s als ‘Sketches Of Pain’ en ‘Pot-Pourri, vol. 1,2,3’ waaruit een aantal van de nummers geplukt werd.



Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.




Mental Mento.


© Jazzenzo 2010