bezetting: Joachim Caffonnette piano; Hermon Mehari trompet, Edouard Wallyn trombone, Quentin Manfroy alt- en basfluit, Jasen Weaver contrabas, Noam Israeli drums
opgenomen: 23 en 24 mei 2021, Flagey Studio 1, Brussel
uitgebracht: oktober 2021
label: Hypnote Records
tijdsduur: 55’38
website: joachimcaffonnette.com - hypnoterecords.com

De Belgische pianist Joachim Caffonnette bracht eerder twee zeer goed ontvangen albums uit: ‘Simplexity’ (2015) en ‘Vers L’azur Noir’ (2019). Lag in zijn laatste productie de focus op het pianotrio, nu kiest hij in ‘Bittersweet Times’ bij een aantal stukken voor een sextet bezetting. Ook dit is weer een van die vele projecten die in coronatijd tot stand zijn gekomen. Een periode die veel artiesten bezinning en inspiratie heeft opgeleverd.

Traagheid
De composities van Caffonnette beschikken vaak over een wonderlijk soort traagheid, die extra spanning opwekt. Zijn melodieën zitten vol onverwachte wendingen en worden nooit voorspelbaar. Caffonnette denkt in lange lijnen, met adempauzes op onvoorspelbare momenten. Op zijn nieuwe album laat hij zich begeleiden door de uit New Orleans afkomstige contrabassist Jasen Weaver en de New Yorkse drummer Noam Israeli. Trompettist Hermon Mehari, een specialist in lange lyrische lijnen, komt uit Kansas City. Verder treffen we in de bezetting trombonist Edouard Wallyn en fluitist Quentin Manfroy aan, beiden woonachtig in België.

Arrangementen
Het album start met het verwachtingsvolle titelnummer ‘Bittersweet Times’, gevolgd door de ballad ‘Nostalgie Du Futur’ met een weldadige solo door trompettist Mehari. ‘Presidential Blues’ is een stevig triostuk dat klinkt als een statement, waarna melancholie om de hoek komt kijken in ‘Any Where Out Of The World’. Een sfeer die we ook aantreffen in het nostalgische ‘Endless Dreams’. Caffonnette is een componist van formaat, die zijn stukken ook van fraaie orkestrale arrangementen voorziet.

Top
Trompettist Mehari horen we weer schitteren in ‘Big Questions, Brief Answers’. In de laatste drie tracks staat het pianotrio weer centraal met het onderzoekende ‘The 6 AM.Crosspath’, een geïnspireerde uitvoering van de standard ‘On Green Dolphin Street’ en de bloedmooie afsluiter ‘A Savvy Child’ met een melodie die tussen de oren blijft hangen. Met zijn nieuwe album bewijst Caffonnette definitief tot de top van de jazzpianisten uit de Benelux te behoren.

Nostalgie Du Futur