Tijn Wybenga & AM.OK – Brainteaser

LP-RECENSIE

Tijn Wybenga & AM.OK – Brainteaser
bezetting: Alistair Payne  trompet; Kika Sprangers altsaxofoon; Federico Calcagno basklarinet; Odei Al Magut trombone; Pablo Rodriguez viool; Yanna Pelser en George Dumitriu altviool; Pau Sola cello; Teis Semey gitaar; Felix Back toetsen; Tom Pritchard vibrafoon; Alessandro Fongaro bas; Jamie Peet drums; Angelo Boltini live electronics; Tijn Wybenga dirigent
opgenomen: 17 - 20 Augustus 2020, Bimhuis, Amsterdam
uitgebracht: 1 maart 2021
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 5
tijdsduur: 45’47
website: tijnwybenga.com - zennezrecords.com

De Amsterdamse componist Tijn Wybenga (1993) begon twee jaar geleden een traject in samenwerking met het Bimhuis om zijn muzikale visie te ontwikkelen. Wybenga wilde graag de sound van de hoofdstedelijke muziekscene onderzoeken en de verschillende geluiden die hij op de kleine podia hoort met elkaar verbinden. Hij richtte hiervoor het Amsterdams Modern Orkest (AM.OK) op dat veertien musici van verschillende nationaliteiten telt. De naam moet als ‘amok’ worden uitgesproken en geeft meteen de ambitie van Wybenga weer: hij wil de muziekwereld flink opschudden. Na de EP ‘Prikkel’ in kleine bezetting is er nu het debuutalbum ‘Brainteaser’ van het voltallige orkest, dat in het Bimhuis werd opgenomen en op 19 juni jl. op dezelfde plek werd gepresenteerd.

Wybenga heeft zowel een jazz- als een klassieke achtergrond en een zeer brede muzikale interesse, wat allemaal tot uiting komt in zijn muziek. Deze bestaat uit een combinatie van composities, improvisaties en live elektronica. Uitgangspunt van zijn composities zijn samples van gekaderde improvisatieopdrachten aan een selecte groep musici. Deze spelen niet allemaal in het orkest mee, zoals basklarinettist Joris Roelofs, gitarist Reinier Baas en saxofonist Ben van Gelder. AM.OK bestaat uit het neusje van de zalm van de jongere jazzgeneratie met saxofoniste Kika Sprangers, trompettist Alistair Payne en drummer Jamie Peet als bekendste namen.

Belangrijk voor Wybenga is om de karakters van de musici in zijn muziek te vangen. Daarnaast  probeert hij ze anders te laten spelen en klinken dan normaal. Dat laatste is heel duidelijk bij de vier strijkers die hun instrumenten (viool, viola en cello) regelmatig als een gitaar bespelen. Ook kiest Wybenga vaak voor bijzondere combinaties, wat verrassende kleuren oplevert. Contrabas en cello vormen op ‘Aplausa’ een mooi duo. Op ‘Triudium’ vullen strijkers en elektronica elkaar prachtig aan en op ‘Aurelia’ vervloeien viool en stem van Yanna Pelser op onaardse wijze. Gitaar en strijkers zijn op ‘Roofles’ bijna onontwarbaar. De vijf stukken hebben een duidelijk eigen sfeer.

Naast kleur is ook ritme heel belangrijk. Een centrale rol daarin vervult het strakke, scherpe drumwerk van Jamie Peet. De stukken zijn ritmisch zeer gevarieerd en hebben vaak een aangename groove. Voor losheid zorgen ook de vele solo’s. Opvallend daarin zijn de enorme virtuositeit van gitarist Teis Semey, de mooie ronde toon van Kika Sprangers, de emotionele partijen van basklarinettist Federico Calcagno en het vuurwerk van Alistair Payne. Het spelniveau is over de gehele linie hoog. De musici voelen elkaar geweldig aan.

Ondanks de grote bezetting blijft de gelaagdheid van de composities goed te volgen. De muziek is subtiel en gedetailleerd. Er valt kortom steeds weer iets anders te beleven op dit intelligente en spannende debuut dat meteen een mijlpaal is in de moderne (jazz)muziek. Alleen te verkrijgen op vinyl (met downloadcode).

Première Brainteaser, Bimhuis 19 juni 2021.