CD/DVD-RECENSIE

28 maart 2019, Jazzclub The Duker, Nistelrode (DVD)
uitgebracht: mei 2021
label: ESOCD
aantal stukken: 12 / 7
tijdsduur: 62’38 (CD)
website: espcd.com

Jazzpianist Rob van Kreeveld (Den Haag, 1941) werd al vroeg beïnvloed door het spel van Oscar Peterson. Na een start in de Indorock, werd hij vanaf 1964 de vaste begeleider van Paul van Vliet. Hij schreef onder meer de muziek voor liedjes als ‘Veilig achterop bij vader op de fiets’ en ‘Meisjes Van 13’. Iconische muziek die in het nationale geheugen is gegrift. Van Kreeveld werkte tot 1977 bij de cabaretier en werd daarna docent aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag. Hij speelde met vele internationale musici, zoals Stan Getz, Joe Lovano, Joe Pass, Woody Shaw, Philip Catherine en Toots Thielemans. In Nederland werkte hij onder meer met Ann Burton, Greetje Kauffeld, Denise Jannah, Gerrie van der Klei en Dick de Graaf.

Naadloos
Toch hebben de schijnwerpers hem zelden gevonden en is hij een musician’s musician gebleven. Binnen de kringen van zijn vakbroeders wordt hij beschouwd als een absolute meester. Vibrafonist en slagwerker Frits Landesbergen wist hem in 2017 over te halen tot een opname met contrabassist Edwin Corzilius in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Opnametechnicus is de onnavolgbare Frans de Rond. Het prachtige ‘Dear Elsa’ vormt een inleiding voor ruim een uur adembenemend mooie muziek. Heerlijk is het om een jazzpianist te horen die moeiteloos zijn vakmanschap etaleert, zonder in virtuoze escapades te vervallen. Muzikaliteit staat voorop en de samenwerking met Landesbergen en Corzilius is uit de kunst. De klank van de vibrafoon smelt naadloos samen met die van de vleugel. We horen Van Kreeveld excelleren in het van Thad Jones afkomstige ‘A Child Is Born’. Licht speels is de uitvoering van ‘Sno’ Peas’.

Verrassing
De ballad ‘I Didn’t Know What Time It Was’, het spannende ‘Miss Jo’ en het verwachtingsvolle ‘Born To Be Blue’ houden de aandacht van de luisteraar ondertussen gevangen.  Opzienbarend is het samenspel tussen pianist en vibrafonist in ‘Emily’. ‘Hymn To Toots’ vormt een hommage aan de meester van de mondharmonica. In het ritmische ‘Wait For The Magic’ en het licht impressionistische ‘Sea Breeze’ raken de musici een diepe laag die alleen voor de allergrootsten is weggelegd. Het welluidende ‘Back To Bill’ luidt deze fraaie productie uit.

Als verrassing bevat deze uitgave nog een DVD met live opnames uit 2019. Standards als ‘Topsy’, ‘Satin Doll’, ‘The End Of A Love Affair’ en ‘The Preacher’ krijgen die unieke Van Kreeveld behandeling en uiteraard ontbreekt ‘Meisjes Van 13’ hierbij niet. Bijna vanzelfsprekend legt de pianist de ziel van deze onvergetelijke melodie bloot. Een prachtuitgave en een passend eerbetoon aan een jazzmusicus van de buitencategorie!