Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Walk The Line inmiddels visitekaartje van TivoliVredenburg

CONCERTRECENSIE. Walk The Line, TivoliVredenburg, Utrecht, 25 juli 2021
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De vanuit alle corona-issues ontwikkelde formule Walk The Line van het Utrechtse TivolVredenburg mag inmiddels een succes genoemd worden. Onder het motto ’Music sounds better with you’  krijgt het publiek een ouderwetse live-ervaring voorgeschoteld, met korte concerten in diverse zalen voor telkens dertig bezoekers. Bijzonder is ook dat medewerkers de gasten persoonlijk rondleiden door het gebouw. Walk The Line is inmiddels een echt visitekaartje geworden.

  
Trio Maria Portugal, Jasper van ’t Hof en Paul van Kemenade. Benjamin Herman speelde met Cas Jiskoot en John Engels.

Reïncarnatie
Basklarinettist Joris Roelofs leverde onlangs een meesterwerk af met de productie ‘Rope Dance’ (BIS): een opname van de compositieopdracht die hij ontving van het North Sea Jazz Festival 2016. Op deze productie speelt hij met een kwintet, maar in de Herz zaal van TivoliVredenburg treedt hij in duovorm op met fagottist Bram van Sambeek, die ook op het album figureert. Een spannende combinatie, vooral ook omdat de fagot zelden in de jazz een hoofdrol vervult. De musici spelen een aantal stukken van ‘Rope Dance’, maar het hoogtepunt vormt een bewerking van de bijna goddelijke fagotsolo uit het begin van Strawinsky’s ‘Le Sacre du Pintemps’. Van Sambeek volgt hierbij de originele partituur, maar Roelofs dient hem ondertussen van repliek met een bijna verbijsterende improvisatie op basklarinet. Luisteren we hier naar een reïncarnatie van de veel te vroeg overleden Eric Dolphy (1928-1964)?

  
Basklarinettist Joris Roelofs met fagottist Bram van Sambeek. Jasper van 't Hof en Paul van Kemenade.

Wonder
Al decennialang vertegenwoordigt altsaxofonist Paul Van Kemenade met zijn diverse projecten het beste wat de Tilburgse jazzscene te bieden heeft. Met een overdosis aan energie en passie slaagt hij erin zijn publiek telkens te verrassen en aan zich te binden. Zijn trio met toetsenist Jasper van ’t Hof en de Braziliaanse slagwerkster Maria Portugal is inmiddels een veel gevraagde festival act. Het is dan ook bijzonder om dit ensemble in de intieme setting van Cloud Nine zaal te horen. De drie musici dagen elkaar voortdurend uit en slaan telkens onverwachte wegen in. Een hoofdrol is weggelegd voor de penetrante altsaxofoon van de leider, een uniek geluid dat diep aankomt bij het luisterende publiek. Geen muzikant in Nederland legt zoveel gevoel en emotie in zijn spel als ‘het wonder uit Tilburg’. 

  
Benjamin Herman met contrabassist Cas Jiskoot en drummer John Engels.

Talent
Afgelopen december bracht altsaxofonist Benjamin Herman met contrabassist Joris Teepe en drummer John Engels de EP ‘When Will The Blues Leave’ uit, een productie waarop hij met name standards  speelt. Teepe is voor dit optreden vervangen door de 23-jarige Cas Jiskoot, die gretig van de gelegenheid gebruik maakt. Zijn duet met de inmiddels 86-jarige Engels op Oscar Pettford’s ‘Tricotism’ is adembenemend. De jonge contrabassist blijkt een talent van formaat en schittert ook als begeleider, met zijn accurate en inspirerende spel. De uitvoeringen van het prachtige ‘The Peacocks’ van Jimmy Rowles en ‘Moose the Mooche’ van Charlie Parker klinken als een klok, met dit keer een bijzondere rol voor de altsaxofoon van Benjamin Herman. Wat zou het fijn zijn als TivoliVredenburg, ook als Corona grotendeels voorbij is, doorgaat met Walk The Line!

Walk The Line met Joris Roelofs & Bram van Sambeek; Maria Portugal, Jasper van ’t Hof & Paul van Kemenade; Benjamin Herman, Cas Jiskoot & John Engels.


© Jazzenzo 2010