Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Jasper Blom blaast leven in op safe spelend Bimhuis

CONCERTRECENSIE: Jasper Blom Polyphony 3, Livestream Bimhuis, 17 april 2021
beeld: schermafbeeldingen
door: Cyriel Pluimakers

Het coronavirus heeft de podiumkunsten een forse klap toegebracht. Veel zalen programmeren niet meer, andere podia focussen zich op livestreams of worden nog alleen maar gebruikt als repetitieruimtes. Ook het Amsterdamse Bimhuis valt nog alleen maar thuis vanaf een beeldscherm te bewonderen. Met een nogal op safe spelende programmering wordt er een aantal avonden per week een uitzending vanaf YouTube gestreamd onder het motto ‘Bimhuis TV’, een initiatief dat dankzij een externe geldschieter gestalte heeft gekregen. 

  
Het ‘Polyphony’ project van Jasper Blom op de planken van Bimhuis, met onder meer Jesse van Ruller.

Positie
Een ander verhaal is dat de positie van het Bimhuis nationaal en internationaal fors onder druk staat. Was de Nederlandse jazzscene ooit toonaangevend, nu lijkt de positie overgenomen door onze zuiderburen die in Gent, Brussel, Brugge en Luik bloeiende artistieke werkplaatsen in het leven hebben geroepen. Uit arren moede hebben ook de nodige toonaangevende musici, die eerst Amsterdam als woonplaats hadden, inmiddels hun heil gezocht in het buitenland. Leek het Bimhuis al decennialang dé plek voor internationale optredens, nu is daar door de coronacrisis een voortijdig einde aan gekomen. Hoe het in de nabije toekomst verder moet is onduidelijk. De huidige artistieke leiding is afkomstig uit Rotterdam en zit al in de trein naar huis als het nachtelijke jazzleven op gang komt. 

Veilig
Net zoals toen het Bimhuis nog op de Oudeschans zat, is het cruciaal dat er een directe band is tussen programmeur en de Amsterdamse scene. Veel interessante artistieke ontwikkelingen, zijn letterlijk aan de bar van het jazzpodium geboren. Dat de huidige artistieke leiding vooral veilige keuzes maakt, blijkt uit de livestreams: bekende namen, de focus op mainstream en geen innovatie. Het concert van Jasper Blom met zijn ‘Polyphony’ project ligt voor de hand: hij was immers winnaar van de Buma Boy Edgar Prijs 2019. Zijn tournee viel door de corona-perikelen in het water en veel concerten werden afgezegd of verplaatst. 

  
Harmen Fraanje, Frans van der Hoeven en Martijn Vink.

Verhalen
Het kwartet bevat bekende namen als gitarist Jesse van Ruller, contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink. Voor de gelegenheid is het ensemble uitgebreid met pianist Harmen Fraanje, die helaas plaats mag nemen aan een nogal ontstemde Steinway. Het instrument is onlangs gereviseerd, maar een visitekaartje is het beslist niet. De muziek van Blom heeft een avontuurlijke inslag, maar wordt nooit atonaal. Alle composities zijn van de leider zelf afkomstig en beschikken over dat typerende zoekende karakter. Harmonie en melodie staan centraal, met veel improvisatieruimte voor de solisten. Fraanje maakt hier gretig gebruik van met uitdagend pianospel waarin de grenzen telkens worden opgezocht. Van Ruller vormt een perfecte match met de tenorsaxofoon en weet Blom te prikkelen tot de meest fantastische muzikale verhalen: solo’s die aansluiten bij zijn leermeesters Michael Brecker en Dave Liebman. Contrabassist Van der Hoeven en drummer Vink vormen gezamenlijk de bekende rots in de branding. 

Genieten
Opmerkelijk is dat de nogal introverte leider overduidelijk moeite heeft met de afwezigheid van live publiek. Onzekerheid maakt zich hier en daar overduidelijk van hem meester. Ook zit Blom in een strak tijdschema van maximaal een uur muziek. Komisch is dat hij aan het slot van het optreden een enthousiaste publieksreactie laat horen via een opname op zijn mobieltje. Laten we hopen dat het weer snel mogelijk is om op een normale wijze te genieten van een concert. Maar een vraagteken blijft of het Bimhuis erin slaagt om een bijzondere programmering samen te stellen met de lokale en nationale scene, want leunen op internationale tournees zit er vooralsnog niet in.



Bekijk het concert terug via Bimhuis TV.


© Jazzenzo 2010