Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Tigran Hamasyan – The Call Within

CD-RECENSIE 

Tigran Hamasyan – The Call Within
bezetting: Tigran Hamasyan piano, synthesizers, keyboards, vocalen, effecten, elektronische drums; Evan Marien basgitaar; Arthur Hnatek drums. Gastbijdragen: Tosin Abasi gitaar; Areni Agbabian vocalen; Artyom Manukyan cello
opgenomen: 21 – 25 september 2019
uitgebracht:  28 augustus 2020
label: Nonesuch Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 47’50
website: tirgranhamasyan.com - nonesuch.com     
door: Mathijs van den Berg


‘The Call Within’ is de eerste trioplaat van pianist Tigran Hamasyan sinds ‘Mockroot’ uit 2015. Hoewel je het eigenlijk geen trioplaat kunt noemen. Alles draait om Tigran en zijn eigen, hoogstpersoonlijke wereld, waarin zijn Armeense afkomst altijd een belangrijke rol speelt. Het onderbewuste, the call within, vormt volgens Tigran een essentiële bron voor zijn muziek. Verder haalt hij zijn inspiratie uit geometrische vormen, architectuur, rotstekeningen en landkaarten, waarvan de patronen terugkomen in de tien, flink doorgecomponeerde stukken.

Net als op eerdere platen horen we de Armeense volksmuziek terug in de verschillende ritmes en maatsoorten en in toegevoegde zangpartijen, onder andere van Tigran zelf. Een andere belangrijke muzikale invloed is de hardrock die Tigran als jongetje thuis hoorde en na ging spelen. De meeste nummers zijn stevig van toon, mede dankzij de gebruikmaking van de elektrische basgitaar. Op één nummer, ‘Vortex’, speelt Tosin Abasi mee, de gitarist van de progressieve instrumentale metalband Animals as Leaders, die overigens ook een groot jazzliefhebber is. Ondanks de intense en energieke ritmes is het geluid kraakhelder.

Nieuw in vergelijking met zijn eerdere trioplaten is dat de folk- en rockinvloeden binnen een compositie gecombineerd worden. Op openingsnummer ‘Levitation 21’ wordt Armeense zang, rustiek begeleid door piano, plotseling gevolgd door razendsnelle breaks en loops. Ook de meeste andere stukken worden gekenmerkt door dit soort grote contrasten. Door de  afwisselende patronen hebben ze een episch karakter. Tigran zet een heel arsenaal aan geluiden in. ‘Our film’ bevat bijvoorbeeld, naast zang, tevens een cellopartij en – heel opmerkelijk – een door Tigran gefloten melodie. Verder is de synthesizer zeer aanwezig, zowel ritmisch als sfeerbepalend.

Het album bevat twee rustiger stukken. ‘At a post-historic seashore’ is een mooie soundscape waarop Tigran zich van zijn meest dromerige kant laat zien met zijn bekende licht parelende pianospel. Op ‘Old Maps’ kleurt zijn piano prachtig met de vocalen van het kinderkoor uit zijn geboorteplaats Gjoemri. Het zijn aangename adempauzes tussen de beukende rockriffs. Hoogtepunt is ‘The Dream Voyager’, bestaande uit hypnotiserende patronen die uitmonden in een swingende climax. De schijf wordt vergezeld van een fraai boekje met fantasierijke beeldcollages en poëzie van Tigran, die zijn grote originaliteit nog eens onderstrepen. 




Beluisteren via Spotify (inloggen noodzakelijk)




Levitation 21


© Jazzenzo 2010